



- Apabila rakan kolej Editor anda yang beragama Kristian menghadiahkannya sebuah buku kecil Perjanjian Baru berwarna merah sekitar 45 tahun lalu, satu ayat yang telah menarik perhatiannya ialah Matius 5:9 di mana Tuhan berkata “Berbahagialah orang yang membawa kedamaian, kerana mereka akan disebut anak-anak Tuhan.”
- Pada usia muda itu, penguasaan bahasa Arab Editor anda berada di tahap paling asas sekali. Umpamanya beliau tahu Islam bermaksud kedamaian, yang bererti penganutnya (orang Muslim) adalah pendamai.
- Dilihat dari perspektif ini, ayat Bible di atas boleh diterjemahkan sebagai “Berbahagialah orang MusIim, kerana mereka akan disebut anak-anak Tuhan.”
- Namun dewasa ini, hakikat sedih ialah orang Muslim bukan sahaja jauh dari menjadi pendamai, malahan telah berperang sesama mereka.
- Lebih menyedihkan lagi, negara-negara Semitik – orang Arab dan Israel dengan agama samawi mereka – berada di kerongkong masing-masing.
- Dan ironinya ialah negara bukan Semitik – China dan Russia – yang telah memainkan peranan sebagai pendamai.
- Pada 10 Mac, jauh dari perhatian dan pengetahuan media arus perdana global, wakil Iran dan Arab Saudi setelah bertemu secara rahsia selama lima hari di Beijing, telah mengumumkan perjanjian yang ditaja oleh China untuk memulihkan hubungan diplomatik antara mereka.
- Editor anda pernah ke beberapa negara Timur Tengah baru-baru ini dan perkataan “souk” (bermaksud pasar) begitu meluas di sana sehinggakan acara mercu tanda di China ini boleh dikatakan secara kiasan bahawa souk Timur Tengah kini dibuka untuk perniagaan dalam cara yang tidak pernah berlaku sebelum ini, dengan AS bukanlah satu-satunya pelanggan.
- Peranan orang tengah yang dimainkan China bagi perjanjian Iran-Saudi, dan peranan Russia yang sama bagi hubungan Syria-Turki melambangkan penjajaran semula serantau yang tidak lagi melihat AS sebagai satu-satunya pihak dalam perhitungan mereka.
- Mungkin sukar bagi AS untuk menerima hakikat ini dan lebih sukar lagi untuknya membuat penyesuaian semula. Tetapi ia mungkin tiada pilihan.
- Ketaksuban AS dengan perang Ukraine demi perubahan rejim di Russia telah “membutakan” negara itu sehinggakan ia mengabaikan prinsip Doktrin Carternya sendiri yang dirumuskan pada 1980 di mana kawasan Teluk di Timur Tengah dianggap sebagai sfera pengaruh eksklusif AS.
- Menurut Ebrahim Hashem, sarjana pelawat di Institut Global Asia di Universiti Hong Kong, Doktrin Carter telah tamat secara organik akibat perubahan pantas tatanan serantau dan dunia.
- Ia juga adalah hasil keghairahan pemain serantau membawa masuk kuasa global yang mempunyai modal politik dan daya penyungkitan (leverage) yang mencukupi dengan SEMUA pihak untuk berfungsi sebagai penjamin berkesan bagi kestabilan serantau.

- Ini menjadikan AS tidak layak untuk tujuan di atas kerana ia tidak mempunyai modal politik dan daya penyungkitan yang mencukupi dengan sekurang-kurangnya seorang pemain serantau – Iran.
- Bagaimanakah anda boleh menjadi pendamai yang tidak berat sebelah apabila anda mempunyai masalah BESAR dengan salah satu pihak yang bertelagah? Apatah lagi membuat perdamaian tidak pernah menjadi asas dasar luar AS.
- Malah, mengadudombakan perang telah menjadi asas dasar luarnya, dengan revolusi warna dan perubahan rejim sebagai terasnya.
- Trend ke arah normalisasi di Timur Tengah ini jelas menunjukkan tatanan serantau yang diketuai AS telah gagal. Ia telah mengakibatkan defisit kepercayaan yang besar, konfrontasi tentera dan krisis yang berpanjangan seperti perang Syria dan Yaman.
- Daripada apa yang Editor anda ketahui melalui penyelidikannya, usaha China untuk menjadi perantara kedamaian antara kedua-dua negara telah didahului oleh usaha pengantaraan oleh Iraq dan Oman dalam membawa Arab Saudi dan Iran ke meja rundingan bermula pada April 2021.
- Baghdad dan Muscat menjadi tuan rumah beberapa pusingan perbincangan antara ketua perisikan, diiringi individu daripada kementerian luar dan perkhidmatan keselamatan kedua-dua negara sepanjang dua tahun.
- Dialog itu agak terputus-putus, sebahagiannya kerana Perdana Menteri Iraq ketika itu Mustafa al-Kadhimi, yang merupakan salah seorang fasilitator, terpaksa memberi laluan kepada penggantinya yang dipilih pada Oktober 2022.
- Pergolakan politik seterusnya memberi tamparan lagi kepada usaha pengantaraan Iraq. Tetapi mungkin yang lebih penting ialah Iran dan Arab Saudi membuat sedikit kemajuan dalam dialog, meningkatkan kekecewaan di semua pihak.
- Selepas pusingan kelima perbincangan pada April 2022, kedua-dua pihak tidak mempunyai hubungan serius selama berbulan-bulan.
- Namun, ternyata kini rundingan di Iraq itu menjadi asas untuk perjanjian yang ditaja oleh China kerana ia menunjukkan kepada Iran bahawa Riyadh memerlukan komitmen yang jelas untuk bergerak ke hadapan.
- Menurut Arab News, penglibatan China bermula apabila Presiden Xi Jinping melahirkan harapan bahawa China bersedia menjadi jambatan untuk membantu menyelesaikan konflik antara Arab Saudi dan Iran, semasa lawatannya ke Riyadh Disember lalu – satu inisiatif yang dialu-alukan oleh putera mahkota Saudi, Mohammed bin Salman.
- Kejayaan diraih selepas lima hari rundingan intensif di Beijing – yang berterusan “malam dan siang” meliputi tiga tunggak utama. Tunggak pertama adalah menghormati kedaulatan negara serantau.
- Yang kedua ialah pemulihan hubungan diplomatik dalam tempoh dua bulan, yang memberi masa kepada kedua-dua negara itu untuk menyemak dan memuktamadkan butiran, dan juga mengusahakan logistik menghantar semula diplomat.
- Yang ketiga ialah menghidupkan semula perjanjian dua hala yang dipersetujui sebelum ini antara Iran dan Arab Saudi, termasuk perjanjian keselamatan 2001, yang ditandatangani pada masa itu oleh menteri dalam negeri Arab Saudi Putera Nayef bin Abdulaziz dan rakan sejawatannya, Hassan Rohani.

- Kesemua pihak akur pemulihan hubungan diplomatik sahaja tidak bermakna berakhirnya semua pertikaian.
- Memetik sumber Saudi yang mempunyai pengetahuan tentang butiran rundingan yang ditaja oleh China, Arab News berkata Beijing mempunyai kedudukan unik dalam rundingan itu dan perjanjian ini terletak dalam kepentingan ekonomi dan geopolitik China.
- Sumber itu juga berkata ramai pemerhati memandang remeh kebergantungan besar Iran kepada China, yang merupakan satu-satunya daripada dua ‘rakan’ Tehran di dunia (satu lagi Russia).
- Butiran lain mendedahkan kedua-dua Riyadh dan Tehran telah bersetuju dengan komitmen dua hala untuk mengelakkan pencerobohan, termasuk ketenteraan, perisikan dan siber, dan mereka juga tidak akan membantu pihak lain atau membenarkan tanah mereka digunakan untuk melancarkan serangan sedemikian.
- Di samping itu, jawatankuasa peringkat tinggi tiga hala (termasuk China) akan bermesyuarat secara berkala untuk membuat susulan ke atas pelaksanaan perjanjian itu.
- Sumber itu juga berkata perbincangan di Beijing tidak termasuk isu minyak atau nuklear.
- Sementara itu, jurucakap Kementerian Luar Iran berkata pada 1 Mei tiga misi diplomatik Iran di Arab Saudi telah beroperasi semula – kedutaan Iran di Riyadh, konsulat jeneral di Jeddah dan pejabat perwakilan kepada Pertubuhan Kerjasama Islam di Jeddah.
- Proses yang sama berlaku di Tehran di mana Arab Saudi bersiap sedia untuk pembukaan semula kedutaannya di sana.
- Pembukaan semula kedutaan Iran-Arab Saudi menunjukkan kepercayaan politik dua hala berpotensi mengubah Timur Tengah menjadi rantau perdamaian dan kerjasama.
- Dalam proses penyelarasan antara Arab Saudi dan Iran, China memainkan peranan penting dalam membawa kedua-dua pihak bersama dan memudahkan pembinaan kepercayaan politik dua hala.
- Melalui proses damai ini, China menunjukkan kesanggupannya dalam membentuk masa depan yang lebih aman dan makmur untuk Timur Tengah berdasarkan rasa hormat dan kesaksamaan.
- Pendekatan tidak campur tangan China telah mendapat penghormatan dan kepercayaan di kalangan negara Timur Tengah, terutamanya jika dibandingkan dengan hegemoni dan unilateralisme Barat.
- Dasar China mengenai Timur Tengah menekankan kerjasama dan bukannya konfrontasi dan akan terus membantu melicinkan hubungan di rantau itu.
- Walaupun sukar untuk menentukan sama ada pengaruh AS di Timur Tengah semakin berkurangan, hubungan yang bertambah baik antara Iran dan Arab Saudi berkemungkinan akan memberi kesan kepada landskap politik rantau itu dan berpotensi mendorong perubahan dalam kedudukan Washington.

- Khususnya, kemungkinan wujudnya peningkatan kerjasama antara Iran dan Arab Saudi boleh membawa kepada usaha yang diselaraskan untuk menyelesaikan isu-isu yang menjejaskan seluruh rantau itu tanpa penglibatan langsung daripada AS dan kuasa Barat yang lain.
- Pembukaan semula kedutaan antara Iran dan Arab Saudi selepas bertahun-tahun wujudnya ketidakpercayaan dan persaingan juga merupakan petanda autonomi dan keberdikarian yang lebih kukuh lagi bagi negara-negara Timur Tengah atas urusan mereka sendiri.
- Semua ini menunjukkan usaha serius untuk mengurangkan kebergantungan kepada kuasa Barat, lantas menandakan era baru penentuan sendiri bagi negara-negara di rantau tersebut.
- Ini semua menunjukkan kesediaan di kalangan negara Timur Tengah untuk mengutamakan kewujudan bersama dan mengelakkan konflik, yang akan mewujudkan peluang untuk kemakmuran masa depan di seluruh rantau itu.
- Dengan membina hubungan yang kukuh antara satu sama lain, negara-negara ini akan mendapat lebih banyak pengaruh dalam hal ehwal global dan mengukuhkan suara mereka di pelbagai pertubuhan antarabangsa.
- Sudah tentu semua pihak dalam perjanjian itu menyedari bahawa pemulihan hubungan itu bukanlah perkara mudah memandangkan Iran dan Arab Saudi telah memutuskan hubungan diplomatik sejak 2016.
- Mentelah pula, garis pemisah antara kedua-duanya telah berlaku berabad-abad lalu apabila isu peralihan pucuk pimpinan yang merupakan isu politik mengenai siapa yang akan menggantikan Nabi Muhammad (saw) sebagai pemimpin umat Islam bertukar menjadi satu isu ideologi sepanjang berabad-abad lamanya.
- Ini telah memecahbelahkan umat Islam kepada aliran Sunni (majoriti umat Islam termasuk Arab Saudi) dan Syiah (Iran).
- Namun pemulihan hubungan itu adalah satu permulaan yang dialu-alukan dan baik untuk tatanan serantau baharu di Timur Tengah yang akan menyaksikan hubungan damai antara semua negara di sana.

- Menurut Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB), lebih 150,000 orang telah terbunuh di Yaman, serta anggaran lebih 227,000 terkorban kerana kebuluran yang berterusan dan kekurangan kemudahan penjagaan kesihatan akibat perang.
- Kira-kira 70% kematian adalah kanak-kanak di bawah umur 5 tahun. Pada 2018, PBB memberi amaran bahawa 13 juta orang awam Yaman menghadapi kebuluran dalam apa yang disifatkan sebagai “kebuluran terburuk di dunia dalam 100 tahun.”
- Krisis itu hanya mula mendapat perhatian media antarabangsa sepertimana perang saudara Syria pada 2018.
- Masyarakat antarabangsa mengecam kempen pengeboman yang diketuai Arab Saudi, yang juga melibatkan pengeboman meluas kawasan awam di bahagian barat Yaman yang dikuasai pihak Houthi.
- Tetapi bilakah krisis Yaman benar-benar bermula? Terdapat tiga tarikh dan ini semua adalah fakta.
- Tarikh pertama: Mac 2015 (lapan tahun lalu) jika anda mengira dari mulanya campur tangan di Yaman oleh pakatan negara-negara Teluk yang diketuai Arab Saudi dengan sokongan logistik dan perisikan AS, dengan melancarkan kempen pengasingan ekonomi dan serangan udara terhadap gerakan Ansar Allah yang juga dikenali sebagai Houthi, yang telah mengambil alih kerajaan Yaman sejak 2014.
- Tarikh seterusnya: Sep 2014 (sembilan tahun lalu) jika anda mengira dari masa Houthi mengambil alih tampuk pemerintahan di ibu kota Sana’a dan menggulingkan presiden ketika itu Abd-Rabbu Mansour Hadi.
- Tarikh ketiga: Nov 2011 (12 tahun lalu) jika dikira dari masa bekas orang kuat, presiden Ali Abdullah Saleh yang memerintah Yaman Utara sejak Julai 1978, dan keseluruhan Yaman sejak Mei 1990 disingkirkan.
- Presiden Saleh dijatuhkan oleh gerakan kebangkitan dunia Arab (Arab Spring) yang dicetuskan oleh puak neo-kon AS.
- Gerakan tersebut merupakan satu siri tunjuk perasaan dan pemberontakan – sama ada bersenjata atau tidak – pro-demokrasi dan anti-kerajaan, yang merebak ke seluruh dunia Arab pada awal 2010-an.
- Adalah penting untuk diperhatikan bahawa di mana bahagian dunia pun, akan ada rungutan yang sah dan munasabah dari rakyat terhadap kerajaan mereka sendiri, yang menjadi matlamat terbuka gerakan Arab Spring.
- Masalahnya di sini ialah sesetengah ahli akademik mengatakan istilah Arab Spring adalah “sebahagian strategi AS untuk mengawal matlamat dan hala tuju pergerakan” itu dengan mengarahkannya ke arah demokrasi liberal Barat, lantaran itu kita sudah dapat menghidu penglibatan neo-kon dalam semua gerakan Arab Spring.

- Apa yang sering tidak disedari oleh masyarakat tentang penglibatan AS ialah beberapa aktivis yang menjadi nadi dan aktivisme di sebalik gerakan Arab Spring telah dilatih oleh banyak pertubuhan bukan kerajaan (NGO) yang disokong Jabatan Negara AS – yang paling terkenal sekali ialah Endowmen Kebangsaan untuk Demokrasi (NED), sebuah NGO yang dibiayai oleh AS.
- Para aktivis tersebut telah menyertai banyak program yang dianjurkan atau ditaja oleh NED di mana mereka telah diajar tentang cara menganjurkan tunjuk perasaan yang berpanjangan serta kaedah-kaedah untuk melemahkan daya tenaga pihak berkuasa agar perubahan rejim kepada demokrasi liberal barat menjadi kenyataan.
- Tetapi pemerintah AS mendakwa bahawa mereka tidak memulakan pemberontakan tersebut.
- Maka itu, walaupun wujud pemulihan semula hubungan baik di negara-negara Timur Tengah, memastikan keamanan yang berkekalan di Yaman selepas konflik bertahun-tahun lamanya yang melibatkan banyak pihak merupakan satu cabaran besar.
- Namun, ramai penganalisis berkata normalisasi hubungan antara Arab Saudi dan Iran yang ditaja oleh China telah memberikan dorongan kuat dan sangat dialu-alukan ramai pihak demi mengecapi keamanan di Yaman.
- Ini kerana mereka melihat perang Yaman sebagai perang proksi antara Iran dan Arab Saudi, dan oleh itu apabila kedua-dua pihak utama dalam perang proksi telah memutuskan untuk berdamai, ia memudahkan pihak yang terlibat secara langsung dalam perang itu untuk mengambil tindakan yang sama.
- Untuk membayangkan apa yang akan berlaku untuk Yaman selepas pemulihan hubungan antara Iran dan Arab Saudi ini, kita mesti terlebih dahulu memahami rentetan peristiwa yang membawa kepada perang Yaman, terutamanya selepas orang kuat Yaman, presiden Ali Abdullah Saleh digulingkan melalui Arab Spring.
- Antara 4 Jun dan 23 Sept 2011, Abdrabbuh Mansur Hadi adalah pemangku presiden Yaman ketika Ali Abdullah Saleh sedang menjalani rawatan perubatan di Arab Saudi akibat kecederaan yang dialami berikutan serangan ganas ke atas istana presiden semasa peristiwa Arab Spring 2011.
- Pada 23 Nov tahun yang sama, beliau menjadi pemangku presiden sekali lagi, selepas Saleh berpindah ke peranan tidak aktif sementara menunggu pilihan raya presiden yang disegerakan “sebagai tolak ansur untuk mengelakkan didakwa dengan tuduhan menyalahguna kuasa”.
- Hadi “dijangka membentuk kerajaan perpaduan nasional dan mengadakan pilihan raya presiden dalam tempoh 90 hari” manakala Saleh terus berkhidmat sebagai presiden atas nama sahaja.
- Hadi dipilih sebagai presiden untuk tempoh peralihan dua tahun pada 21 Feb 2012 oleh puak politik Yaman, dalam pilihan raya di mana beliau adalah calon konsensus tunggal, walaupun pilihan raya itu diboikot oleh Houthi di utara dan puak pemisah di selatan Yaman.

- Mandat Hadi dilanjutkan selama setahun lagi pada Jan 2014. Menurut media pro-Houthi SABA, Hadi kekal berkuasa selepas tamat mandatnya, dan ini mungkin sebabnya mengapa pihak Houthi bertekad untuk menawan kuasa.
- Pengambilalihan kuasa oleh Houthi di Yaman, juga dikenali sebagai Revolusi 21 Sep (oleh penyokong), atau Rampasan Kuasa 2014-15 (oleh pihak lawan), adalah revolusi popular menentang presiden Hadi yang mengakibatkan kejatuhan kerajaan Yaman.
- Ia bermula pada 18 Ogos 2014, ketika Houthi, yang berang terhadap pemansuhan subsidi bahan api yang dilaksanakan kerajaan, menggesa satu tunjuk perasaan besar-besaran, yang mencapai kemuncaknya pada 21 Sep apabila ibu kota Yaman, Sana’a diserang.
- Perdana Menteri Mohammed Basindawa segera meletak jawatan sambil menuduh sebahagian segmen tentera dan pemerintah menyokong pemberontakan dan mengutuk Hadi.
- Ternyata bekas presiden Saleh adalah pemimpin di belakang tabir pengambilalihan kuasa itu yang diketuai oleh pasukan Houthi. Suku kaum dan pasukan kerajaan yang setia kepada Saleh menyertai Houthi dalam perarakan mereka untuk berkuasa.
- Majlis Keselamatan PBB mengenakan sekatan ke atas Saleh pada 2014, menuduhnya mengancam keamanan dan menghalang proses politik Yaman, yang melibatkan larangan perjalanan global dan pembekuan aset terhadapnya.
- Selepas menawan bangunan utama kerajaan di Sana’a, Houthi dan kerajaan Hadi menandatangani perjanjian yang ditaja PBB pada 21 Sep untuk membentuk “kerajaan perpaduan”.
- Namun, pergolakan itu bertukar menjadi sengit pada tahun berikutnya apabila pada 20 Januari, pejuang Houthi menguasai istana presiden dan kediaman Hadi dalam usaha untuk mendapatkan lebih pengaruh ke atas kerajaan dan penggubalan perlembagaan baharu.
- Presiden Hadi diletakkan di bawah tahanan rumah dan pada 22 Januari, Hadi dan kerajaannya meletakkan jawatan secara beramai-ramai daripada mematuhi tuntutan Houthi.
- Pergerakan Houthi secara rasmi mengambil alih kerajaan Yaman pada 6 Feb, membubarkan parlimen dan mengisytiharkan Jawatankuasa Revolusinya sebagai pihak berkuasa yang bertindak di Yaman, walaupun mereka bersetuju untuk mengekalkan parlimen dua minggu kemudian sebagai sebahagian perjanjian perkongsian kuasa.
- Golongan Houthi, yang dahulunya terpencil, kini merupakan salah satu gerakan sosial dan politik yang paling stabil dan tersusun di Yaman.
- Kekosongan kuasa yang wujud dalam ketidaktentuan tempoh peralihan Yaman telah menarik lebih ramai penyokong kepada Houthi.
- Banyak parti politik yang dahulunya berkuasa, kini tidak tersusun dengan visi yang tidak jelas, lantas menjadi tidak disenangi orang ramai, menjadikan Houthi, di bawah nama Ansar Allah yang baru dijenamakan, semakin menarik.
- Lebih-lebih lagi keupayaan Houthi mengambil kesempatan rasa tidak puas hati rakyat terhadap rasuah dan pengurangan subsidi kerajaan ekoran gerakan Arab Spring telah mengukuhkan lagi sokongan rakyat kepadanya.
- Dari perspektif rakyat Yaman, puak Houthi dilihat memperjuangkan perkara yang amat penting: akauntabiliti kerajaan, membanteras rasuah, penyediaan kemudahan, harga bahan api yang berpatutan, peluang pekerjaan untuk rakyat Yaman dan menamatkan pengaruh Barat.

- Dalam erti kata lain, gerakan Arab Spring yang dicetuskan oleh neo-kon AS berakhir sebaliknya dengan gerakan Islam mengecapi kejayaan dan bukannya demokrasi liberal barat!
- Sementara itu pada 25 Mac, Hadi berjaya melarikan diri dari tahanan rumah ke kampung halamannya di Aden, di mana dia membuat ucapan di televisyen membatalkan peletakan jawatannya, dan mengecam pengambilalihan Houthi ke atas negara itu.
- Dia tiba di Riyadh keesokan harinya, ketika gabungan negara-negara yang dipimpin oleh Arab Saudi campur tangan menyokong kerajaannya. Dia kembali ke Aden pada Sep 2015, ketika tentera kerajaan yang disokong Arab Saudi menawan semula bandar itu.
- Terdahulu pada 27 Mac 2015, sebagai tindak balas tanggapan ancaman Houthi terhadap puak Sunni di rantau itu, Arab Saudi bersama Bahrain, Qatar, Kuwait, UAE, Mesir, Jordan, Maghribi dan Sudan membentuk satu pakatan ketenteraan bagi serangan udara ke atas Yaman.
- Pakatan tentera itu termasuk AS, yang membantu dalam perancangan serangan udara, serta sokongan logistik dan perisikan.
- Pada penghujung 2017, Hadi dilaporkan menetap di Riyadh di bawah tahanan rumah.
- Pada 2022, Hadi memindahkan kuasanya kepada Majlis Kepimpinan Presiden (PLC) yang baru dibentuk, diketuai oleh Rashad al-Alimi yang akan mencari penyelesaian politik kepada perang saudara di Yaman.
- Ini berlaku di tengah-tengah desakan yang lebih luas untuk perdamaian dengan Arab Saudi. Pelbagai sumber dalam kerajaan Saudi dan Yaman mendakwa bahawa Hadi telah dipaksa untuk menyerahkan kuasa oleh Arab Saudi.

- Meskipun adanya kempen pengeboman besar-besaran pakatan negara teluk yang diketuai Saudi, dengan sokongan logistik dan perisikan AS, serta sekatan pakatan tersebut ke atas pelabuhan di bawah kawalan Houthi, perang Yaman berlarutan sehingga 2020 apabila ia menemui jalan buntu.
- Kita dapat melihat persamaan di sini dalam perang Ukraine kerana walaupun sokongan besar-besaran persenjataan, logistik, perancangan dan perisikan diberikan AS, Nato dan EU kepada Ukraine, negara itu tidak dapat membebaskan wilayah Donbas yang dikawal Russia dan didiami oleh orang-orang berbahasa Russia dan orang Ukraine berketurunan Russia.
- Sudah tentu kita tidak boleh membandingkan Yaman dengan Russia, kerana Russia adalah bekas kuasa besar, manakala Yaman pula bukan satu kuasa besar, malahan bukan juga kuasa serantau.
- Sokongan Iran kepada Houthi sebahagian besarnya adalah dakyah semata-mata. Pertama sekali, Houthi adalah dari mazhab Zaydi yang juga dikenali sebagai Imam Berlima, manakala kebanyakan orang Iran adalah dari mazhab Imam Dua Belas.
- Zaydi adalah cabang tertua Syiah dan kini merupakan kumpulan kedua terbesar selepas kumpulan Imam Dua Belas. Mereka tidak percaya kepada kemaksuman para Imam Syiah dan tidak menisbatkan imam-imam mereka dengan sebarang sifat kesaktian tetapi tetap menghormati dan percaya kepada kepimpinan mereka.
- Dalam hal perundangan Islam (fiqh), Zaydi mempunyai lebih banyak persamaan dengan mazhab Hanafi dalam perundangan Islam Sunni berbanding dengan mazhab Imam Dua Belas Syiah.
- Mereka dikenali sebagai Zaydi sebagai penghormatan kepada perjuangan Zayd ibn Ali (cicit Saidina Ali Ibn Abi Talib) dalam pemberontakannya yang gagal terhadap Khalifah Umayyah Hisham (memerintah 724 – 743 AD), yang tealh menjadi satu inspirasi untuk revolusi menentang pemerintah yang korup.
- Menurut salah seorang pengasas gerakan Houthi,Hussein Badreddin al-Houthi, Zaydi mendapati sukar untuk “duduk di rumah mereka” (ketua pemerintah yang korup) dan kekal pasif dalam dunia yang tidak adil.
- Tetapi sudah tentu sebagai rakan sesama aliran Syiah, Iran menyokong Houthi, namun pada dasarnya ia sangat terhad kepada sokongan psikologi yang merangkumi latihan, senjata kecil dan bantuan kewangan.
- Malah pada April 2015, jurucakap Majlis Keselamatan Negara AS Barnadette Meehan menyatakan bahawa “ia tetap menjadi penilaian kami bahawa Iran tidak menggunakan perintah dan kawalan ke atas Houthi di Yaman”.
- Joost Hiltermann menulis dalam majalah Foreign Policy pada 27 Feb 2017 menyatakan bahawa Iran tidak mengawal keputusan Houthi seperti yang dibuktikan oleh penolakan bulat Houthi terhadap tuntutan Iran untuk tidak mengambil alih Sana’a pada 2015.

- Thomas Juneau, menulis dalam jurnal, International Affairs, menyatakan walaupun sokongan Iran terhadap Houthi telah meningkat sejak 2014, ia masih terlalu terhad untuk memberi kesan yang ketara dalam keseimbangan kuasa di Yaman.
- Manakala Institut Quincy untuk Kenegaraan Bertanggungjawab berhujah bahawa pengaruh Tehran ke atas Houthi telah “sangat dibesar-besarkan” oleh “Saudi, rakan pakatan mereka”, dan “[pelobi] mereka di Washington.”
- Pada April 2022, pihak yang bertelagah di Yaman, mungkin keletihan dengan perang yang berlarutan telah bersetuju untuk gencatan senjata selama dua bulan di seluruh negara, bermula dengan bulan Ramadan.
- Perjanjian yang ditaja PBB antara pakatan Houthi dengan pakatan tentera yang diketuai Arab Saudi itu adalah langkah pertama yang paling penting ke arah menamatkan konflik yang telah mengorbankan ratusan ribu orang serta menyebabkan belasan juta ke kancah kebuluran.
- Duta khas PBB Hans Grundberg berkata kedua-dua pihak bersetuju untuk menghentikan semua operasi udara, darat dan maritim tentera yang menyerang Yaman dan merentasi sempadannya.
- Mereka juga bersetuju untuk kapal bahan api memasuki pelabuhan Hodeidah dan penerbangan komersial untuk beroperasi masuk dan keluar dari lapangan terbang Sana’a ke destinasi yang telah ditetapkan di rantau itu.
- Inilah yang disebut oleh Houthi sebagai fail kemanusiaan, yang juga termasuk pembayaran gaji kakitangan awam di kawasan di bawah kawalan mereka.
- Gencatan senjata itu dilanjutkan dua kali pada Jun dan Ogos, berdasarkan syarat asal dan selama dua bulan setiap lanjutan.
- Pada penghujung September, sejurus sebelum lanjutan ketiga tamat pada 2 Oktober, PBB mencadangkan perluasan syarat-syarat gencatan senjata itu, termasuk satu set pengaturan gencatan senjata yang lebih konkrit dan rundingan pelbagai pihak.
- Tetapi Houthi menolaknya kerana mereka mahu fail kemanusiaan ditutup sepenuhnya terlebih dahulu sebelum mereka boleh bersetuju dengan gencatan senjata yang diperluaskan.
- Antara lain, mereka mahu sekatan perdagangan ke Hodeida ditamatkan, bahan api untuk terus mengalir ke Hodeida, dan penambahan destinasi baharu untuk penerbangan di lapangan terbang Sana’a.
- Sejak tamatnya gencatan senjata, semua pihak yang terlibat dalam konflik itu telah mematuhi apa yang disifatkan oleh Crisis Group International sebagai gencatan senjata tanpa gencatan senjata, dengan semua pihak tidak melakukan serangan manakala Houthi pula meneruskan rundingan dua hala dengan Arab Saudi.
- Sebenarnya terdapat tiga pihak dalam peperangan itu. Yang pertama ialah Houthi yang menguasai ibu kota Sanaa dan sebahagian besar utara Yaman, tetapi kehilangan kawalan ke atas medan minyak dan gas penting, loji penapisan dan janakuasa yang kebanyakannya terletak di bahagian selatan negara itu.
- Yang kedua ialah pihak Saudi yang mengetuai pakatan negara-negara teluk dalam pengeboman dan kempen pengasingan ekonomi terhadap Yaman.

- Dan akhirnya Majlis Kepimpinan Presiden (PLC) yang disokong Saudi, yang terdiri daripada beraneka ragam kumpulan anti Houthi seperti Pasukan Penentangan Nasional, diketuai oleh Tareq Saleh, anak saudara kepada Presiden Ali Abdullah Saleh, dan Majlis Peralihan Selatan (STC), yang mahukan kemerdekaan di kawasan yang dahulunya adalah Yaman Selatan.
- Di antara ketiga-tiga pihak itu, Houthi adalah gerakan sosial dan politik yang paling stabil, bersatu dan tersusun di Yaman dan sangat bijak dalam rundingan.
- Houthi mengetahui dengan baik perubahan realiti di lapangan selepas lapan tahun berperang dan perubahan sikap Arab Saudi dari segi penyesalannya atas kematian begitu ramai rakyat Yaman akibat kempen pengeboman, dan kematian akibat kelaparan yang disebabkan oleh sekatan ekonomi terhadap Yaman.
- Houthi juga dapat melihat bahawa Arab Saudi seperti mereka juga sangat memerlukan keamanan untuk menumpukan perhatian kepada pembangunan ekonominya terutamanya dalam sektor pelancongan dan tenaga.
- Oleh itu semasa rundingan, mereka menjelaskan bahawa perang Yaman bukanlah perang saudara tetapi merupakan kempen pencerobohan yang dilakukan oleh Arab Saudi dan sekutunya, termasuk AS dan Israel.
- Mereka dengan tegas berhujah bahawa menamatkan perang terlebih dahulu memerlukan perjanjian antara Riyadh dan mereka sendiri, diikuti dengan dialog di kalangan rakyat Yaman.
- Dan itulah sebab mengapa mereka enggan mengadakan gencatan senjata berpanjangan dengan PBB kerana mereka tidak mempunyai pertengkaran dengan PBB dan mahu mendapatkan semungkin boleh konsesi maksimum daripada Arab Saudi di mana penyertaannya dalam perang Yaman telah menyebabkan Houthi paling teruk menanggung beban penderitaan.
- Mereka terbuka kepada rundingan tajaan PBB dengan PLC – tetapi hanya selepas mereka menyelesaikan rundingan dengan Riyadh.
- Dan Arab Saudi juga telah memahami hakikat ini dengan baik, dan satu-satunya permintaan penting mereka adalah untuk Houthi menjamin keselamatan sempadan, termasuk ikrar untuk menghentikan serangan peluru berpandu dan dron ke atas Arab Saudi dan memindahkan senjata berat dan jarak jauh dari sempadan.
- Sudah tentu penganalisis barat akan mengatakan ini bukan rundingan bijak tetapi rundingan “umpan-dan-menukar” dengan melibatkan diri berunding dengan PBB dan Arab Saudi (umpan) sambil terus meningkatkan permintaan dan menggunakan ancaman kembali berperang sebagai penyungkitan (menukar).
- Dengan berbuat demikian, para penganalisis barat ini berkata, Houthi mengunci pesaing mereka, dan mungkin yang lebih penting, kuasa asing dan PBB, ke dalam rundingan, dengan menggantungkan harapan menamatkan konflik atau mengelakkan pertempuran baru demi mendapatkan konsesi besar.
- Penekanan penganalisis barat terhadap penyertaan kuasa asing dan PBB menunjukkan bahawa mereka tidak seiring dengan perkembangan terkini di mana pemulihan hubungan antara Arab Saudi dan Iran yang ditaja China adalah petunjuk bahawa negara-negara Timur Tengah mahukan autonomi dan keberdikarian yang lebih luas untuk mengurus ehwal mereka sendiri.
- Jadi tidak perlu membawa masuk kuasa asing dari luar Timur Tengah untuk campur tangan dalam rundingan tersebut.
- Sekiranya terdapat keperluan untuk kuasa asing menjadi pengantara, kuasa asing itu mestilah mempunyai modal politik dan penyungkitan yang mencukupi dengan SEMUA pihak yang bertelagah demi berfungsi sebagai penjamin yang berkesan bagi kestabilan serantau.

- Jelas sekali AS dan EU tidak layak dalam perkara ini berdasarkan cara mereka mengendalikan perang Ukraine. Penyertaan mereka hanya akan memperpanjangkan perang Yaman dengan cara yang sama seperti perang Ukraine diperpanjangkan oleh mereka.
- Bagi PBB pula, tidak semua situasi dan kondisi memerlukan campur tangan/pengantaraan PBB. Pemulihan hubungan antara Arab Saudi dan Iran berlaku tanpa sebarang penyertaan PBB.
- Bagaimanapun, Houthi telah berkata mereka terbuka untuk rundingan tajaan PBB dengan PLC – tetapi hanya selepas mereka menyelesaikan rundingan dengan Riyadh.
- Jadi kunci kepada keamanan yang berkekalan di Yaman sekarang hanyalah dengan membiarkan rundingan antara Houthi dan Arab Saudi diteruskan tanpa sebarang campur tangan asing, sambil mengharapkan hasil yang terbaik untuk semua pihak dalam konflik itu.
- Bagi umat Islam di seluruh dunia, marilah kita sama-sama berdoa kepada Allah agar rundingan ini akan menghasilkan keamanan yang berpanjangan di Yaman, Aamiin.
Baca lebih lanjut mengenai usaha perantaraan China dalam membaikpulih hubungan Iran-Arab Saudi, Perang Yaman, Houthi, dan rundingan damai Houthi-Saudi:
China takes centre stage in Middle East diplomacy
China and the United States in the Middle East: Policy Continuity Amid Changing Competition
China has shattered the assumption of US dominance in the Middle East
China hones its Global South diplomacy
Washington’s obsession with crushing Russia has dismantled its Middle East agenda
The US grip on the Middle East slips, and peace breaks out
China’s role in the Yemen war ceasefire should not go unnoticed
Yemen’s Houthis threaten to attack Saudi ports if talks fail
Yemen: talks between Saudi Arabia and Iran offer hopes for an end to bitter seven-year civil war
A timeline of Yemen’s slide into conflict and war
Who are the Houthis, and why are we at war with them?
Iran Warned Houthis Against Yemen Takeover
Iran’s policy towards the Houthis in Yemen: a limited return on a modest investment

Türkiye ialah negara Nato pertama yang memberikan Ukraine drone tempur Bayraktar yang sangat dibanggakan semasa peringkat awal perang Ukraine ketika rakan Nato lain masih teragak-agak tentang bantuan ketenteraan mereka.
Ia juga menyumbang peralatan termasuk kenderaan tentera berperisai Kirpi dan perisai badan ke Ukraine. Oktober lalu, kapal perang korvet pertama daripada empat buah yang dibina untuk Ukraine telah dilancarkan di limbungan kapal Istanbul.
Tetapi sebelum perang Ukraine, Türkiye mempunyai hubungan sangat baik dengan Russia, dan terus mengekalkan hubungan sangat baik ini meskipun berlakunya perang Ukraine.
Ia juga enggan menyertai sekatan terhadap Russia yang diperkenalkan Amerika Syarikat (AS) dan Kesatuan Eropah (EU) untuk meletakkan ekonomi Russia, dalam kata-kata presiden Suruhanjaya EU, Ursula von der Leyen, “dalam keadaan compang-camping” sebagai permulaan kepada perubahan rejim di Russia.
Ini adalah selaras dengan dasar Türkiye yang hanya mematuhi sekatan yang diluluskan Majlis Keselamatan PBB, dan oleh itu, ia terus mengekalkan hubungan ekonomi dengan Rusia.
Presiden Türkiye, Recep Tayyip Erdogan juga telah mengekalkan hubungan baik dan mantap dengan rakan sejawatannya dari Russia, Presiden Vladimir Putin.
Türkiye telah berhujah terdapat keperluan untuk sebuah negara Nato untuk kekal berkecuali supaya talian komunikasi antara Russia dengan Nato kekal terbuka semasa perang Ukraine, sekiranya rundingan untuk menamatkan perang diperlukan.
Sejak bermulanya perang pada 24 Feb tahun lalu, Ankara telah mengimbangi hubungan dengan kedua-dua pihak dalam peperangan.
Kebijaksanaan Erdogan dalam mengharungi liku-liku diplomasi yang penuh risiko telah meletakkan Türkiye dan Erdogan dalam kedudukan yang amat baik.
Ini terbukti apabila kedua-dua pihak yang berperang bersetuju untuk Türkiye menjadi orang tengah dalam rundingan damai pada Mac 2020 kerana kepercayaan penuh mereka kepada Erdogan.
Rundingan damai di Istanbul ini sepatutnya berupaya menamatkan perang kerana presiden Ukraine Volodymyr Zelensky kelihatan bersedia untuk keamanan, tetapi pada saat Moscow dan Kyiv hampir mencapai persetujuan, bekas perdana menteri Britain Boris Johnson melawat Kyiv dan mensabotaj perjanjian damai itu.
Bercakap kepada Newsweek pada September, Menteri Luar Russia, Sergey Lavrov berkata prospek keamanan antara Russia dengan Ukraine telah “jelas sekali menakutkan Amerika dan Britain, jadi mereka sebenarnya melarang Ukraine untuk mengadakan dialog lanjut dengan Russia”.

Ini merujuk kepada pendedahan pada masa itu oleh media pro-pemerintah di Kyiv bahawa Boris Johnson telah membawa mesej sedemikian kepada Zelensky dalam lawatan jahatnya ke Kyiv.
Sekiranya perjanjian damai itu menjadi kenyataan ketika itu, bukan sahaja Russia dan Ukraine tetapi dunia juga akan terhutang budi kepada Türkiye dan Erdogan kerana menghapuskan penderitaan di seluruh dunia akibat perang.
Terdapat satu lagi perkara penting kepada dunia yang dilakukan Erdogan – bersama dengan PBB, Türkiye menjadi perantara kepada usaha Inisiatif Bijian Laut Hitam untuk memperkenalkan semula eksport makanan dan baja penting dari Ukraine ke seluruh dunia.
Berikutan perang Ukraine, bergunung-gunung bijirin terkumpul dalam silo kilang di Ukraine, dengan kapal tidak dapat memastikan laluan selamat ke dan dari pelabuhan Ukraine. Manakala laluan darat juga mengalami nasib yang sama.
Ini menyebabkan lonjakan ketara harga makanan ruji di seluruh dunia. Dengan juga peningkatan kos tenaga, negara-negara membangun berada di ambang kemungkiran hutang dan semakin ramai orang berada di ambang kebuluran.
Pada 22 Julai, PBB, Türkiye, Russia dan Ukraine bersetuju dengan Inisiatif Bijian Laut Hitam, pada majlis menandatangani perjanjian tersebut di Istanbul.
Ia membolehkan eksport bijirin, bahan makanan lain dan baja dari Ukraine, termasuk ammonia, diteruskan melalui koridor kemanusiaan maritim yang selamat dari tiga pelabuhan utama Ukraine: Chornomorsk, Odesa, dan Yuzhny/Pivdennyi, ke seluruh dunia.
Untuk melaksanakan perjanjian itu, Pusat Penyelarasan Bersama (JCC) telah ditubuhkan di Istanbul, terdiri daripada wakil kanan dari tiga negara itu dan PBB.
Menurut prosedur JCC, kapal yang ingin menyertai Inisiatif itu akan menjalani pemeriksaan di Istanbul bagi memastikan ia tiada kargo, kemudian belayar melalui koridor kemanusiaan maritim ke pelabuhan Ukraine untuk memuat punggah.
Koridor ini ditubuhkan JCC dan dipantau 24/7 demi memastikan laluan selamat kapal. Kapal dalam perjalanan pulang juga akan diperiksa di Istanbul.
Penghantaran yang dipantau oleh Inisiatif tersebut mula berlepas dari 1 Ogos. Menjelang akhir bulan, lebih 100 kapal, sarat dengan lebih satu juta tan bijirin dan bahan makanan lain, telah meninggalkan Ukraine.
Menjelang pertengahan September JCC melaporkan kira-kira tiga juta tan telah meninggalkan Ukraine, menandakan kemajuan positif. Diharapkan, akhirnya, sehingga lima juta tan metrik akan dieksport setiap bulan.
Terdapat tanda-tanda kukuh bahawa Inisiatif itu berjaya dalam salah satu matlamat utamanya – menurunkan harga makanan.
Dalam satu taklimat akhbar pada September 2022, Rebeca Grynspan, Setiausaha Agung Persidangan PBB mengenai Perdagangan dan Pembangunan dan Amir Abdulla, Penyelaras PBB untuk Inisiatif Bijian Laut Hitam mengalu-alukan harga telah turun lima bulan berturut-turut dan Indeks Harga Makanan menurun hampir 14% daripada kemuncaknya pada Mac 2022.

Grynspan, yang juga penyelaras Pasukan Petugas Sedunia PBB yang ditubuhkan untuk membantu negara-negara menangani kejutan ekonomi tiga kali ganda yang diburukkan lagi oleh kesan perang di Ukraine, menegaskan bahawa ini membuat perbezaan besar yang positif dalam krisis kos sara hidup global.
Hakikatnya, di peringkat global, satu rekod 345 juta orang di lebih 80 negara sedang menghadapi masalah kekurangan makanan yang teruk, manakala sehingga 50 juta di 45 negara berisiko mengalami kebuluran tanpa sokongan kemanusiaan.
Pada Ogos, Pengarah Eksekutif Program Makanan Sedunia PBB David Beasley mengisytiharkan membuka Pelabuhan Laut Hitam sebagai “satu-satunya perkara paling penting yang boleh kita lakukan sekarang untuk membantu mereka yang kelaparan di dunia”.
Beliau memberi amaran walaupun ini tidak akan, dengan sendirinya, menghentikan kelaparan dunia, membawa semula bijirin Ukraine ke pasaran global dapat kan menghalang krisis makanan global menjadi kian meruncing.
Namun, menurut Russia Inisiatif itu tidak benar-benar membantu negara miskin, kerana sebahagian besar penghantaran (73%) pergi ke negara berpendapatan sederhana atas dan tinggi (Lihat Rajah di bawah).
Russia juga telah mengkritik perjanjian itu kerana satu lagi bahagian perjanjian di mana bijirin dan baja Russia akan diberikan layanan yang sama seperti Ukraine tanpa sebarang halangan tidak dipatuhi oleh negara-negara Eropah.
Sementara itu, pada 29 Okt, Russia menggantung penyertaan dalam Inisiatif Bijian Laut Hitam kerana serangan dron Ukraine ke atas Armada Laut Hitam Russia berhampiran Sevastopol di Semenanjung Crimea.
Russia juga telah mengkritik perjanjian itu kerana satu lagi bahagian perjanjian di mana bijirin dan baja Russia akan diberikan penghantaran yang sama seperti Ukraine tanpa sebarang halangan tidak dipatuhi oleh negara-negara Menteri Pertahanan Turki Hulusi Akar memberitahu rakan sejawatannya dari Russia Sergey Shoigu bahawa Moscow harus menilai semula penggantungan penyertaannya.
Dalam panggilan telefon antara kedua-dua menteri itu, Akar memberitahu Shoigu adalah sangat penting untuk perjanjian bijirin itu diteruskan, dan menambah ia harus dilaksanakan secara berasingan daripada konflik di Ukraine, kata kementerian pertahanan Türkiye ketika itu.
Namun, apa yang penting ialah selepas empat hari diplomasi telefon antara Erdogan dan Putin, Moscow mengumumkan pada 2 November ia menyertai semula pakatan yang asalnya diuruskan oleh Türkiye dan PBB.
“Dia [Putin] tidak bersetuju untuk membuka koridor bijirin ini melalui orang lain. Tetapi dengan saya, apabila saya menghubungi … segera dia membuka koridor bijirin,” kata Erdogan.
Bayangkan jika ia adalah Biden atau Blinken atau Ursula von der Leyen atau Joseph Borrell yang memanggil Putin, pemimpin Russia itu pasti tidak akan mengangkat telefon.
Ia menunjukkan bagaimana para pemimpin AS dan EU telah kehilangan kemahiran diplomasi mereka dan tidak berguna dalam hal diplomasi kerana sikap tegar mereka yang cenderung kepada peperangan dan keengganan mereka untuk membolehkan rundingan damai diladakan untuk menamatkan Perang Ukraine.
Adalah amat penting bagi pemimpin dunia terutamanya negara kuasa besar seperti AS untuk mempunyai kemahiran diplomasi yang terbaik supaya talian komunikasi masih terbuka dengan pemimpin negara yang menunjukkan permusuhan kepada mereka supaya peperangan atau permusuhan dapat dirundingkan.
Kemahiran Erdogan dalam diplomasi sekali lagi menjadi perhatian dunia apabila pada Mac, Moscow bersetuju melanjutkan Inisiatif Bijirin Laut Hitam hanya selama 60 hari lagi sehingga 18 Mei dan bukannya 120 hari melainkan senarai tuntutan mengenai eksport pertaniannya sendiri telah dipenuhi.
Menjelang 18 Mei, dunia berada dalam kebimbingan untuk melihat sama ada Russia akan melanjutkan perjanjian itu selepas 18 Mei.
Sekali lagi, Erdogan melangkah masuk melalui diplomasi telefon dengan Putin, dan mengumumkan pada 17 Mei perjanjian bijirin Laut Hitam telah dilanjutkan selama dua bulan lagi, sehari sebelum Russia boleh keluar dari perjanjian itu kerana halangan eksport kepada bijirin dan bajanya.
Dalam temu bual dengan CNN pada 19 Mei, Erdogan berkata ini “berlaku kerana hubungan istimewa kami dengan Presiden Putin.”
“Barat gagal memimpin dengan pendekatan yang sangat seimbang. Anda memerlukan pendekatan yang seimbang terhadap negara seperti Russia, yang merupakan pendekatan yang lebih bertuah,” katanya.
Beliau juga menambah Türkiye “tidak berada pada tahap di mana kita akan mengenakan sekatan ke atas Russia seperti yang dilakukan oleh Barat. Kami tidak terikat dengan sekatan Barat,” kata Erdogan kepada CNN. “Kami adalah negara yang kuat dan kami mempunyai hubungan positif dengan Russia.”
“Russia dan Türkiye memerlukan antara satu sama lain dalam setiap bidang yang mungkin,” kata Erdogan.
Tindakan pengimbangan Türkiye dengan tidak memihak dalam perang Ukraine adalah contoh terbaik bagaimana sesebuah negara harus bertindak dalam dunia multipolar.
Pada 20 Sep lalu dalam satu wawancara dengan saluran berita PBS, Erdogan berkata penyelesaian dalam konflik Ukraine akan memerlukan Russia untuk mengembalikan semua tanah yang “diceroboh” kepada Ukraine.
“Jika keamanan akan diwujudkan di Ukraine, sudah tentu pengembalian tanah yang diceroboh akan menjadi sangat penting. Inilah yang diharapkan. Ini yang dikehendaki,” katanya.
Sambil menambah bahawa “tiada pencerobohan yang boleh dibenarkan,” beliau juga menegaskan pada masa yang sama, “sebelum konflik ini bermula, banyak perkara telah berlaku, lantas penyelesaian tidak akan ditemui dalam “orang ke satu pihak sepenuhnya dan mempertahankan yang lain,” kata Erdogan.
“Kami tidak akan mempertahankan seorang pemimpin. Tetapi, sebaliknya, kita perlu mencari rumusannya yang akan memuaskan hati semua pihak yang terlibat,” tegasnya.
Pada permulaan perang, Türkiye adalah negara pertama menyumbang senjata dan peralatan ke Ukraine, selaras dengan tanggungjawabnya sebagai negara anggota Nato, dan juga hubungan dua hala yang baik dengan Ukraine sejak sebelum perang.
Selain itu, ia dengan segera menutup Selat Bosphorus dan Dardanelles kepada kapal tentera, bukan untuk menghalang Moscow daripada mengukuhkan armadanya, sebaliknya untuk mengelakkan ketegangan di Laut Hitam.
Ia enggan sehingga hari ini untuk menyertai sekatan terhadap Russia kerana kepercayaannya bahawa satu-satunya sekatan yang sah yang akan dipatuhi Türkiye ialah sekatan yang dimandatkan Majlis Keselamatan PBB, dan bukannya yang dimandatkan oleh AS atau EU.
Erdogan seolah-olah memahami bahawa sekatan yang semata-mata bertujuan merosakkan sesebuah ekonomi negara supaya revolusi warna boleh berlaku yang akan membuka jalan kepada perubahan rejim adalah sekatan yang tidak demokratik dan tidak adil yang bukan sahaja akan menyebabkan rakyat negara yang tidak bersalah menderita tetapi juga akan menjadi bumerang pada negara yang memulakan dan menyertai sekatan itu.
Dalam melakukan semua ini, kita dapat melihat Erdogan hanya melakukan apa yang sepatutnya dilakukan oleh seorang pemimpin – menjaga kepentingan Türkiye supaya kesejahteraan setiap warga terjamin.
Dan beliau melakukan semua ini tanpa menganiaya negara lain. Malah, semangat kemanusiaannya menyerlah apabila beliau memulakan Inisiatif Bijian Laut Hitam dengan PBB, serta memainkan peranan pengantara untuk menamatkan perang Ukraine.
Walaupun AS telah merancang untuk menjatuhkannya berdasarkan video yang muncul semula baru-baru ini di mana presiden AS Joe Biden telah memperincikan apa yang kelihatan seperti “buku panduan” untuk perubahan rejim di Turki melalui proses pilihan raya, seawal akhir tahun lepas, Ankara dipilih sebagai tempat ketua perkhidmatan perisikan asing Amerika dan Russia – Bill Burns dari CIA dan Sergey Nariskin dari SVR – untuk membincangkan “ancaman terhadap keselamatan antarabangsa, bermula dengan penggunaan senjata nuklear”, kata pejabat Erdogan.
Tetapi anehnya kita melihat AS dan sekutu baratnya bersungguh-sungguh untuk melihat Erdogan tewas daripada mengiktiraf peranan berguna dan neutral yang telah dimainkan oleh Türkiye selama ini.
Umpamanya beberapa minggu sebelum pilihan raya pada 14 Mei, media arus perdana AS dan barat ternyata dengan kekuatan penuh pengaruhnya telah semacam campur tangan dalam pilihan raya dengan menyiarkan artikel anti-Erdogan, yang lebih kurang kelihatan seperti langkah pertama pelaksanaan “buku panduan” Joe Biden mengenai perubahan rejim di Türkiye.
Khususnya, artikel muka depan majalah yang berpangkalan di London, The Economist, dengan gambar muka depan pin yang bertulis “Selamatkan Demokrasi” dan “Erdogan Mesti Pergi” jelas adalah anti-Erdogan.
Selama beberapa minggu sebelum pilihan raya, tinjauan pendapat Barat yang dimanipulasi untuk menunjukkan ketua pembangkang Kemal Kilicdaroglu akan memenangi pilihan raya dihebohkan di seluruh Türkiye dan dunia.
Juga, pandangan para penganalisis AS dan barat yang meramalkan dua gempa bumi kuat yang melanda selatan Türkiye pada Februari yang mengorbankan lebih 50,000 orang, akan menjejaskan peluang Erdogan untuk dipilih semula pada 14 Mei semakin ketara apabila tarikh pilihan raya semakin hampir.
Tetapi selepas pilihan raya, perangkaan menunjukkan daripada 11 wilayah yang terjejas oleh gempa bumi, Erdogan dan Parti AKnya mendahului di lapan wilayah dalam kedua-dua pilihan raya presiden dan parlimen, manakala Kilicdaroglu dari Perikatan Negara dan juga merupakan pembangkang utama dari Parti Rakyat Republikan (CHP) berada di hadapan hanya di dua wilayah gempa bumi.
Tanpa campur tangan dari media AS dan barat ini, Erdogan akan dengan mudah memenangi pilihan raya tanpa perlu diadakan pilihan raya penentuan pada 28 Mei. Anehnya, AS dan sekutunya bersungguh-sungguh dalam merancang kejatuhan, walaupun sekutu mereka sendiri, Erdogan.
Malah, menurut Alexander Mercouris dari The Duran, saluran berita bebas, campur tangan ini terutamanya artikel muka depan the Economist dan gambar-gambarnya mempunyai kesan sebaliknya.
Ia mendorong lebih ramai penduduk Türkiye keluar beramai-ramai seperti yang ditunjukkan oleh bilangan besar pengundi yang keluar mengundi, yang mengundi Erdogan, lantas memberikan beliau sedikit pendahuluan untuk memenangi pusingan pertama pilihan raya pada 14 Mei.
Kini kebanyakan penganalisis termasuk dari AS dan barat meramalkan kemenangan mudah untuk Erdogan dalam pusingan penentuan pada 28 Mei.
Tetapi bolehkah kita benar-benar percaya dan memandang remeh golongan neo-kon dalam pentadbiran Biden dan sekutu mereka di Eropah untuk menyerah kalah tanpa mencuba sedaya upaya untuk menjatuhkan Erdogan?
Hanya masa yang akan menentukan.
Salam,
Jamari Mohtar
Editor, Jom Sembang!
*Baca dua rencana kami yang telah diterbitkan oleh Malaysian Insight dan Business Today pada Mei 27.
Catatan Terkini
- Bil 2 No 34: Pilihanraya paling sukar diramalkan [PDF]
- Vol 3 No 35: The Decline of the US Empire [PDF]
- Bil 3 No 35: Empayar Amerika Syarikat mula merudum [PDF]
- Vol 3 No 36: Türkiye is one key element of multipolarity [PDF]
- Bil 3 No 36: Türkiye adalah satu elemen utama multipolariti [PDF]
- Vol 3 No 37: China and Russia are the peacemakers of the Islamic world [PDF]