Bil 2 No 34 | Nov 2022

  • Apabila Perdana Menteri Ismail Sabri Yaakub mengumumkan pembubaran Parlimen pada 10 Oktober, ramai penganalisis berkata pertandingan sebenar dalam Pilihan Raya Umum ke-15 (PRU15) adalah di kalangan tiga gabungan politik – Barisan Nasional (BN), Perikatan Nasional (PN) dan Pakatan Harapan (PH).
  • Ini kerana sejak merdeka, tiada satu pun parti politik tunggal pernah menerajui kerajaan.
  • Menurut kebanyakan penganalisis, BN dengan Umno sebagai penggerak utamanya mempunyai kelebihan memenangi PRU15, walaupun dengan majoriti tipis.
  • Ini berdasarkan kemenangan berterusan BN dalam kekedua pilihan raya kecil persekutuan dan negeri di akhir tempoh PH menerajui kerajaan dari Mei 2018 hingga Februari 2020.
  • PH tidak menunjukkan prestasi yang baik pada pilihan raya negeri Sabah (Okt 2020) dan Sarawak (Dis 2021), sebaliknya BN pula mengalami kejayaan amat cemerlang dalam pilihan raya negeri Melaka (Nov 2021) dan Johor (Mac 2022).
  • Hujah bahawa sukar bagi BN untuk memenangi PRU15 kerana beberapa pemimpin Umno dicemari dengan tuduhan rasuah ternyata tidak tepat, dilihat daripada kemenangan besarnya dalam pilihan raya negeri Melaka dan Johor, walaupun rasuah dijadikan isu utama oleh lawan politiknya.
  • Setakat ini, hanya seorang pemimpin Umno, bekas PM Najib Razak telah dipenjarakan, ironisnya di bawah kerajaan pimpinan seorang PM Umno, yang telah meningkatkan imejnya sebagai parti yang tidak campur tangan dalam badan kehakiman.
  • Namun, menjelang 20 Oktober apabila Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) bermesyuarat untuk mengumumkan hari penamaan calon dan pengundian, beberapa penganalisis dan ahli politik pembangkang telah berpendapat BN akan tewas, walaupun “pertempuran” belum bermula kerana mengadakan pilihan raya semasa musim tengkujuh.
  • Ini biarpun kerajaan PN yang diketuai seorang PM Umno telah berkali-kali menegaskan, malah sebelum Parlimen dibubarkan pun, ia senantiasa telah bersiap sedia menghadapi banjir dengan jaminan kepada rakyat bahawa ia mempunyai rancangan kukuh mengurangkan kesan terburuk banjir besar sekiranya ia berlaku. semasa PRU15.
  • Lebih-lebih lagi, rakyat kini telah dapat menerima peri perlunya PRU15 diadakan walaupun pada musim banjir kerana mereka seakan-akan telah bertekad yang paling penting adalah hak mereka bersuara melalui peti undi, walaupun dalam keadaan cuaca hujan atau cerah, untuk menamatkan kewujudan kerajaan dengan majoriti tipis.
  • Bagi mereka, cukup-cukuplah idea tiga kerajaan dengan majoriti tipis dalam tempoh empat tahun kebelakangan ini kerana ia merupakan punca utama ketidakstabilan politik dan ekonomi di negara ini, yang menyebabkan mereka begitu menderita.
  • Mentelah lagi, para ahli politik pembangkang juga nampaknya kini telah dapat menerima hakikat ini dilihat dari sudut betapa sepinya suara mereka mengenainya terutama selepas mahkamah menolak saman mereka terhadap kerajaan kerana mengadakan PRU15 semasa musim banjir.
  • Sekarang ini, meskipun kita telah berada dalam musim tengkujuh, semua gabungan politik termasuk BN telah menggesa para penyokong dan juga mereka yang duduk di atas pagar agar keluar beramai-ramai untuk mengundi, sekali gus mempersendakan dakwaan Umno mahukan pilihan raya pada musim tengkujuh bagi memastikan bilangan mereka yang akan keluar mengundi akan terus merosot.
  • Lebih lucu lagi ialah dakwaan kerajaan menaikkan harga tambang penerbangan bagi menghalang rakyat Malaysia yang bekerja atau tinggal di luar negara daripada pulang mengundi.
  • Malah Yang di-Pertuan Agong turut cuba membantu semua gabungan semasa lawatannya ke Singapura baru-baru ini apabila beliau menyeru rakyat Malaysia yang bekerja atau menetap di Singapura pulang mengundi, memandangkan terdapat sejumlah besar rakyat Malaysia di republik itu.
  • Dalam hal memilih kerajaan yang stabil dengan majoriti kukuh, Umno adalah parti politik pertama menggunakan gagasan tersebut dengan cemerlangnya melalui cogan kata semasa pilihan raya negeri Melaka dan Johor.
  • Ini jelas bergema dengan apa yang dimahukan pengundi, lantaran itu tidak hairanlah Umno/BN terus menggunakan frasa kata kunci “Kestabilan dan Kemakmuran” untuk cogan katanya pada PRU15.
  • Sementara itu, cogan kata PH “Kita Boleh” tidak lebih daripada terjemahan bahasa Melayu cogan kata pilihan raya mantan presiden AS Barack Obama dalam pilihan raya presiden AS 2008, “We Can!”
  • Ia juga agak serupa dengan cogan kata “Malaysia Boleh!” dikaitkan dengan pencapaian Malaysia semasa tempoh pertama Tun Mahathir Mohamad sebagai PM dari 1981 hingga 2003.
  • Tetapi sekurang-kurangnya “Malaysia Boleh!” tidak begitu ego dengan kekitaan kerana ia merujuk kepada warga Malaysia berbanding “Kita Boleh” di mana “Kita” merujuk kepada gabungan PH itu sendiri seperti yang dijelaskan pemimpin PH Datuk Seri Anwar Ibrahim.
  • Berucap di konvensyen PH di Ipoh, Anwar berkata: “Cogan kata ‘Kita Boleh’ adalah berdasarkan fakta kita akan melakukan apa sahaja untuk membantu rakyat… Kita mesti menang kerana kita mahukan perubahan di negara ini.
  • “Isu-isu yang dihadapi rakyat seperti harga barangan asas yang tinggi seperti telur, ayam dan sayur-sayuran membebankan penduduk.”
  • Berbeza dengan cogan kata BN yang terbukti keberkesanannya dalam menarik undi dalam pilihan raya negeri Melaka dan Johor, hanya masa yang akan menentukan sama ada cogan kata PH akan mempunyai keberkesanan yang sama.
  • Tambahan lagi, netizen telah bosan dengan unsur “Boleh” dalam cogan kata itu sehinggakan mereka menyindir secara berseloroh tentang negara “Bolehland” dengan implikasi negatif apa-apa sahaja yang pelik boleh berlaku di Malaysia.
  • Namun, cogan kata adalah komponen kecil kejayaan dalam PRU. Apa yang penting ialah isu-isu yang menjadi keprihatinan penting di sanubari pengundi yang mendorong mereka untuk mengundi sesebuah gabungan yang menunjukkan empati kepada mereka dalam isu-isu ini.
  • Dalam hal ini, terdapat dua isu yang sama penting.
  • Isu pertama adalah isu ekonomi yang merangkumi isu keperluan asas seperti kos sara hidup, perumahan dan penjagaan kesihatan yang munasabah, membasmi kekedua kemiskinan mutlak dan relatif, meningkatkan perlindungan dan keselamatan sosial, dan meningkatkan pertumbuhan ekonomi supaya setiap rakyat akan dapat menikmati kehidupan yang amat selesa seperti di sebuah negara maju dan berpendapatan tinggi.
  • Walaupun agak materialistik, ia adalah isu yang sangat penting kerana manusia dicipta sedemikian rupa sehingga dia perlu memenuhi keperluan materialnya terlebih dahulu sebelum dia dapat dengan berkesan dan cekap memenuhi keperluan bukan material atau idealismenya.
  • Isu kedua yang sama penting ialah isu abstrak dan pengukuhan institusi (idealisme) yang berkisar pada soal membanteras rasuah, menyemai tadbir urus yang baik, akses yang sama kepada peluang (ekuiti), kesemarataan dan keadilan sosial.
  • Isu ini juga sangat penting kerana pepatah bahawa manusia tidak hidup hanya dengan suapan nasi.
  • Tetapi seperti yang dibuktikan PRU14, dan pilihan raya negeri Melaka dan Johor, kekedua isu ini mempunyai kesan yang berlainan pada masa yang berbeza kepada para pengundi.
  • Pada PRU14, isu-isu abstrak dan institusi menjadi penentu yang telah mencetuskan satu mercu tanda dalam bentuk kemenangan yang tidak dijangka untuk PH – kali pertama dalam sejarah Malaysia berlaku pertukaran rejim melalui peti undi.
  • Ini disebabkan isu 1MDB dan keangkuhan BN semasa berkuasa sejak 60 tahun lalu sebelum PRU14.
  • Dalam pilihan raya negeri Melaka dan Johor, isu-isu keperluan asas menjadi keutamaan pengundi, mengatasi isu-isu seperti membanteras rasuah dan tadbir urus yang baik antara lain.
  • Ini mungkin disebabkan negara ketika itu mengalami impak teruk pandemik Covid-19 di mana kesejahteraan material rakyat juga terjejas teruk, lantas menjadikan isu penakatan hidup perkara yang paling penting dan utama dalam minda pengundi.
  • Satu lagi sebab mungkin rakyat dapat melihat bahawa apabila diberi peluang untuk mentadbir negara, PH terbukti tidak kurang bezanya dengan BN.
  • Ia tidak dapat menyelesaikan beberapa isu keperluan asas yang PH berjanji akan menyelesaikannya dalam manifesto PRU14, manakala kos sara hidup dan perumahan yang tinggi membentuk   fenomena ekonomi perut (perut) yang kekal sebagai masalah utama.
  • Dari segi isu abstrak dan institusi pula – satu faktor penting dalam kemenangan PH – sebaik sahaja ia berkuasa semua pertuduhan terhadap Lim Guan Eng telah digugurkan meskipun perbicaraan mahkamahnya sudah hampir berakhir.
  • Dan walaupun manifesto PH dengan jelas menyatakan pelantikan pegawai kanan kerajaan perlu dibuat dengan mendapatkan maklum balas jawatankuasa pilihan parlimen, dan seorang ahli politik tidak boleh mengetuai Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM), seorang perdana menteri PH dengan mudah melantik ahli politik sebagai ketua SPRM tanpa sebarang perbincangan dengan Kabinetnya.
  • Tetapi semua ini bukan bermakna BN akan mempunyai laluan lancar menuju kemenangan mudah, walaupun dengan majoriti tipis seperti yang difikirkan kebanyakan penganalisis.
  • Ini mungkin benar sebelum presiden Umno, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi mengumumkan senarai calon.
  • Pada Nov 1 ketika mengumumkan senarai itu, beliau seakan-akan melakukan hara-kiri politik apabila ramai menteri Umno tiada dalam senarai tersebut.
  • Dengan berbuat demikian, Zahid telah membangkitkan perbalahan dalam Umno antara kluster mahkamah dengan kluster kabinet, yang pastinya akan melemahkan Umno/BN pada PRU15.
  • Ini sangat bertentangan dengan jaminannya bahawa tiada dendam kesumat di pihaknya dalam memilih calon Umno untuk PRU15. Tambahan lagi, kini terdapat dakwaan yang telah menjadi perbualan umum bahawa beliau berhasrat menjadi PM sekiranya Umno menang dalam PRU15.
  • Pertelingkahan dalam Umno bukan sahaja akan memusnahkan Umno tetapi juga akan menyebabkan rakyat menderita jika Umno menerajui kerajaan, sama seperti rakyat menderita apabila kerajaan PH dimusnahkan dari dalam atas perbalahan mengenai bilakah Mahathir harus menyerahkan jawatan perdana menteri kepada Anwar yang menjadi mukadimah kepada Gerakan Sheraton.
  • Jadi nampaknya harapan Umno/BN menang PRU15 mula pudar. Tambahan pula terdapat juga rungutan di kalangan ahli-ahlinya bahawa BN gagal mendapatkan sekurang-kurangnya 30% daripada calonnya dari kaum wanita, seperti yang diikrarkan.
  • Tetapi ini semua tidak memudahkan ramalan tentang gabungan mana yang akan menang pilihan raya, menjadikan kerja para penganalisis dan pemerhati politik termasuk Editor anda lebih sukar untuk meramalkan gabungan mana yang akan menang.
  • Pada pendapat Editor anda, PN mungkin menjadi kuda hitam (dark horse) PRU15 iaitu gabungan yang tidak dijangka menang tetapi akhirnya menang.
  • Cogan katanya untuk PRU15 adalah tepat – ‘Prihatin, Bersih dan Stabil’ di mana kekedua isu keperluan asas serta isu idealisme diseimbangkan dan ditangani secara harmoni.
  • Gabungan PN diketuai Presiden Bersatu, Tan Sri Muhyiddin Yassin. Tiada siapa menjangkakan beliau bakal menjadi PM kerana nampaknya itulah nasib hampir semua bekas timbalan PM Malaysia sejak Anwar menggulingkan Allahyarham Ghafar Baba sebagai TPM semasa pemilihan parti.
  • Sama ada mereka disingkirkan, dipecat atau meletak jawatan tidak pernah berlaku bahawa TPM sebegini mampu membuat kebangkitan yang kuat untuk menjadi PM termasuk Anwar.
  • Apabila Mahathir meletak jawatan sebagai PM dan gagal dalam percubaannya untuk menjadi PM kerajaan perpaduan, pencabar jawatan itu apabila semua ahli parlimen (AP) dikehendaki memaklumkan Yang di-Pertuan Agong tentang siapa PM pilihan mereka pada akhir Februari 2020 masih Mahathir dan Anwar.
  • Tidak terlintas dalam fikiran sesiapa pun ketika itu kemungkinan wujudnya seorang PM selain Mahathir atau Anwar. Tetapi kekedua gagal mendapat sekurang-kurangnya 112 sokongan AP semasa wawancara dengan Agong.
  • Dengan tiba-tiba, Muhyiddin bagaikan kuda hitam yang seterusnya menjadi PM Malaysia ke-8 dengan sokongan para AP dari PAS, Umno, 11 AP PKR dan GPS Sarawak, sejumlah 117 sokongan.
  • Bolehkah sejarah berulang dalam PRU15 apabila PN, yang diramalkan oleh beberapa penganalisis akan layu selepas PRU15 menjadi kuda hitam yang akan memenangi PRU15?
  • PN mula berkuasa ketika Malaysia dan dunia sedang menghadapi musibah – wabak Covid-19.
  • Kira-kira dua minggu berkuasa, Muhyiddin membuat keputusan tegas dan berani untuk memperkenalkan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP), yang banyak membantu negara membendung angka jangkitan dan kematian harian sehinggakan menjelang awal Jun 2020, keadaan bertambah baik secara dramatik, dan Malaysia dipuji di peringkat antarabangsa sebagai contoh yang baik dalam menangani pandemik.
  • Walaupun PKP membawa kepada penderitaan bagi rakyat dan komuniti perniagaan, yang ketika itu dirangkumkan dalam pilihan pahit antara kehidupan dan mata pencarian, pakej rangsangan ekonomi terbesar sepanjang masa yang pernah diberikan oleh seorang PM Malaysia sebanyak RM250 bilion pada Mac 2020 telah memberi manfaat kepada semua rakyat, sekaligus meredakan penderitaan mereka.
  • Secara keseluruhannya, di bawah kepimpinannya, sekitar RM530 bilion telah disediakan untuk rakyat dan perusahaan kecil dan sederhana di bawah pelbagai nama seperti Prihatin, Penjana, Pemerkasa dan Pemulih, serta pelbagai program bantuan lain.
  • Terdapat bukti mengenai rakyat melahirkan rasa terima kasih kepada Muhyiddin kerana meletakkan makanan di atas meja ketika masa-masa sukar pada hari-hari awal pandemik itu.
  • Semasa perbincangan kumpulan fokus yang dianjurkan oleh sebuah badan pemikir pada 2021, beberapa peserta dilaporkan berkata sekiranya pandemik itu berlaku ketika PH masih berkuasa, ia tidak akan dapat menguruskannya dengan ketegasan dan keberanian yang sama seperti yang ditunjukkan oleh PN.
  • Pakej Pemulih kemudiannya dikukuhkan dengan tambahan RM1 bilion untuk meningkatkan program inokulasi negara, termasuk RM400 juta untuk membeli lebih banyak vaksin.
  • Ini akan memastikan 130% daripada 32 juta penduduk negara akan dilindungi, satu rekod yang tidak dicapai oleh banyak negara ketika itu.
  • Ketegasan beliau yang tidak mahu berkompromi dengan kleptokrat dalam Umno adalah satu lagenda sehinggakan lawan politiknya, mantan PM Mahathir mengakuinya sebagai ciri utama pentadbirannya.
  • Tetapi sekali lagi ini tidak bermakna laluan kemenangan untuk PN terjamin.
  • Ini kerana pemerintahan PN juga terkenal dengan pelaksanaan darurat yang tidak popular di mana Parlimen digantung selama kira-kira tujuh bulan, dan pelantikan ahli politik dari parti politik dalam kerajaan gabungan untuk mengetuai syarikat berkaitan kerajaan dan beberapa agensi kerajaan.
  • Di sinilah isu idealisme diketengahkan, dan menjadi yang paling penting apabila ia digunakan sebagai kriteria untuk menilai PN, walaupun dari segi prosedurnya, pengisytiharan Darurat dan pelantikan ahli politik ke GLC tidak menyalahi undang-undang.
  • Ini semua menyukarkan proses ramalan untuk menentukan gabungan mana yang mempunyai kelebihan memenangi PRU15.
  • Bagi PH pula, ia mungkin menjadi perwira putih (white knight) kerana perhitungan besar yang dibuat Anwar bertanding di Tambun, yang akan menyaksikan sama ada beliau akan mengecapi kemenangan besar atau kecundang.
  • Beliau boleh menang dengan mudah jika kekal di Port Dickson, yang merupakan kawasan pilihan raya bercampur kaum. Sebaliknya, beliau memutuskan untuk ke Tambun, kawasan Melayu di mana Harapan secara amnya menghadapi risiko kurang mendapat sokongan pengundi Melayu.
  • Dan tidak seperti di Port Dickson apabila lawannya ialah ahli politik Isa Samad yang telah hilang “taring” politiknya, lawannya di Tambun ialah Ahli Parlimen Datuk Seri Ahmad Faizal Azumu yang juga Timbalan Presiden Bersatu dan Menteri Belia dan Sukan.
  • Anwar masih boleh menang kerana nama besarnya dan juga sekiranya strategi menjadikan beliau sebagai PM dari sebuah kawasan undi Perak menjadi kenyataan – yang pertama dalam sejarah.
  • Tetapi ini pun, siapa yang mengambil kira tentang seorang PM dari kawasan undi Perak sedangkan selama ini kayu ukurnya adalah seorang PM dari negeri di mana beliau dilahirkan – iaitu walaupun beliau menjadi PM, sebenarnya tidak ada PM yang berasal dari Perak kerana beliau bukan kelahiran Perak seperti Mahathir, PM dari Kedah atau Muhyiddin PM dari Johor.
  • Namun, Anwar boleh dipuji kerana kepintarannya menukar ciri asal PM dari negeri kelahirannya kepada seorang PM dari kawasan undi yang ditandinginya.
  • Dan beliau boleh berjaya dalam hal ini, sekali lagi menjadikan urusan meramalkan keputusan PRU15 amat sukar.
  • Seperkara lagi yang menyukarkan ramalan ialah apabila penamaan calon sebelum Hari Penamaan calon dibuat para pemimpin gabungan, kita dapat melihat ketidakpuasan hati terserlah secara terbuka dalam Umno, DAP dan PKR.
  • Jika ini membawa kepada mencabar calon rasmi pada Hari Penamaan Calon, atau usaha memastikan calon rasmi kalah, ia akan menjadikan lebih mudah untuk diramalkan.
  • Seperti sekarang ini, percubaan Zahid yang berjaya memusnahkan kluster kabinet dalam Umno bermakna peluang Umno/BN menang PRU15 telah terhakis.
  • Seterusnya PKR apabila timbalan presidennya Rafizi Ramli secara terbuka berkata beliau mahu R Sivarasa dikekalkan sebagai calon Sungai Buloh tetapi ditolak oleh Anwar, yang memilih bekas bendahari agung MIC R Ramanan.
  • Memburukkan keadaan ialah apabila Setiausaha Agung PKR Saifuddin Nasution Ismail menggesa Rafizi untuk berhenti membuat kenyataan umum mengenai proses pemilihan calon parti.
  • Masalahnya ialah kenyataan Saifudin tentang Rafizi juga didedahkan kepada umum dan bukannya secara tertutup.
  • Nampaknya hanya PN sahaja yang terlepas daripada masalah dalaman calon PRU15 ini.
  • Ya, bekas pakar strategi Bersatu Datuk Rais Hussin dan naib presidennya Datuk Mohd Rafiq Naizamohideen telah meletak jawatan daripada parti itu tetapi ini berlaku sebelum PN mengumumkan senarai calonnya.
  • Lebih-lebih lagi, peletakan jawatan kekeduanya tidak menjadi berita utama berterusan di media massa.
  • Jadi mungkin PN boleh menjadi kuda hitam PRU15 dan mencatatkan satu kejutan dengan menang melalui majoriti yang menyakinkan.
  • Sudah tentu, dengan kaveat keadaan masih terlalu awal untuk membuat ramalan yang meyakinkan, lantas masih sukar membuat ramalan bagi para penganalisis dan pemerhati politik.

Baca lebih lanjut mengenai perkembangan dalam PRU15 menjelang Hari Penamaan calon:

Sivarasa decision shows widening Rafizi-Anwar rift, says analyst

“Tracking back the jailing of an ex-PM to where it all began: with Muhyiddin”

GE15: Radzi Jidin is PN Candidate for Putrajaya

Bersatu VP Mohd Rafiq leaves party

PN swallowed up PH’s Malay votes at Melaka polls, say analysts

BN victory came on 43% of popular vote in Johor polls

Major swing in Malacca assembly but not BN’s vote share

Rafizi declares up to RM18mil in assets in lead-up to GE15

Stop making internal party discussions public, Saifuddin tells Rafizi

GE15: Zahid eyeing PM post while Umno pays the price, claims former deputy minister

Zahid explains why it is ‘raining men’ in BN

MACC opens investigation papers into letter purportedly supporting Ahmad Zahid as PM

Zahid denies asking Umno candidates to sign letters supporting him to form Cabinet

In Johor, Tenggara BN division appeals for Dr Adham Baba not to be axed as GE15 candidate

GE15: Shahidan and Ismail to be punished for their defiance, says Umno veep

GE15: More Barisan leaders expected to join Perikatan, says Hadi

Ex-assemblyman quits DAP, to stand in Taiping as independent

GE15: Wong Tack breaks ranks, to contest in Bentong as Independent

Analyst: GE15 voters’ confidence may be affected if Anwar, Rafizi not on same page

Tian Chua set to contest in crowded Batu

Tian Chua: Anwar’s aura may help in Tambun but constant moving is not good

Salam,

Jamari Mohtar

Editor, Jom Sembang!

Discover more from

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading