Bil 2 No 33 | Okt 2022

Memandangkan Parlimen telah dibubarkan, Editor anda, Jamari Mohtar, mengetengahkan beberapa idea bagi mengurangkan kesan tragik akibat banjir terburuk yang dijangkakan, sedang Malaysia berdepan dengan kekerapan lebih banyak hujan lebat semasa musim Monsun Timur Laut ini mulai Oktober hingga Mac.

  • Pakar cuaca meramalkan Malaysia akan menghadapi banjir paling teruk tahun ini semasa kemuncak musim Monsun Timur Laut dari November hingga Januari, yang mungkin lebih teruk daripada banjir terburuk tahun lepas.
  • Tetapi terlebih dahulu, kita imbas semula punca banjir terburuk di Selangor tahun lepas oleh para pakar klimatologi terutamanya Prof Dr Fredolin Tangang dari Universiti Kebangsaan Malaysia.
  • Lekukan tropika (tropical depression) pertama kali dikesan di Sarawak dan Laut China Selatan pada 15 Disember 2021 sebelum ia bergerak ke arah barat ke semenanjung Malaysia.
  • Lekukan tropika terbentuk oleh udara yang bergerak ke arah kawasan yang lebih rendah, meresap naik ke udara dan menghasilkan ribut petir dengan angin kencang, menyebabkan banjir. Apabila ia bergerak di darat, tenaganya sepatutnya menjadi semakin lemah.
  • Namun, lekukan tropika yang telah menyebabkan banjir di negeri timur Terengganu, Kelantan dan Pahang pada 16-17 Dis, bukannya mula pudar, sebaliknya saki-bakinya yang dikatakan lemah mengumpulkan kekuatan dan meneruskan pergerakannya ke pedalaman menuju Selat Melaka.
  • Ini mencetuskan hujan lebat berterusan di pantai barat, mengakibatkan banjir terburuk di Selangor pada hujung minggu 18 dan 19 Disember.
  • Pengajaran yang diperoleh ketika itu ialah kita tidak boleh lagi menganggap musim tengkujuh pada Oktober hingga Mac akan menyebabkan banjir besar hanya di negeri-negeri pantai timur sahaja, seperti yang dapat dilihat pada tahun lepas ia juga berlaku di negeri-negeri pantai barat Selangor, Kuala Lumpur dan Negeri Sembilan.
  • Juga apabila sisa-sisa lekukan tropika menjadi kuat ketika ia mengembara ke pedalaman dan bukannya menjadi lemah pudar, ini memberikan unsur yang tidak dijangka, apabila isipadu hujan di Selangor pada hari itu dalam masa 24 jam sama dengan isipadu hujan dalam sebulan .
  • Ramai yang berasa kagum penumpuan lembapan di Terengganu, Kelantan dan Pahang yang menyebabkan banjir di sana yang disebabkan oleh lekukan tropika yang dikaitkan dengan sistem tekanan rendah yang muncul di Sarawak dan Laut China Selatan tidak hilang pudar seperti biasa.
  • Sebaliknya, sisa-sisa lekukan tropika terus mendapat kekuatan apabila ia bergerak ke pedalaman ke pantai barat dan berlegar di atas Selat Melaka.
  • Perumpamaannya adalah bagai seorang pesakit yang di ambang maut secara tiba-tiba menjadi bertenaga dan bangun dari katil ICU dengan kekuatan yang sangat menakjubkan.
  • Mungkinkah ini hasil kerja perubahan iklim? Jawapannya tidak begitu mudah, kata Prof Fredolin ketika itu, kerana ia memerlukan kajian terperinci lanjut dengan simulasi komputer.
  • Walaupun begitu, beliau berkata masih boleh disimpulkan bahawa perubahan iklim telah dikaitkan dengan hampir semua cuaca ekstrem dalam dua hingga tiga dekad yang lalu.
  • Berbalik kepada setahun kemudian sekarang ini, Editor anda berharap jawapan kepada soalan yang menarik ini telah ditemui oleh para pakar, yang kemudiannya akan banyak membantu dalam mengurangkan kesan bahaya banjir terburuk yang disebabkan oleh hujan lebat seperti ini.
  • Dan sekiranya jawapannya masih belum ditemui, berdasarkan pepatah bahawa mengetahui masalah sudah separuh penyelesaiannya, para pakar cuaca di Malaysia harus meninjau situasi di mana lekukan tropika selepas memunggah penumpuan lembapannya tiba-tiba menjadi berdaya tenaga dan bukannya pudar tenaga.
  • Ini memerlukan pemantauan lanjut ke atas lekukan tropika yang dijangkakan “kehabisan daya tenaga” oleh pakar cuaca demi memastikan sama ada ia benar-benar kehabisan tenaga atau mula mengumpul kekuatan semula.
  • Bagaimana pemantauan ini boleh dilakukan, Editor anda tidak mempunyai jawapannya, kerana ia adalah untuk pakar cuaca memikirkan kaedah memantaunya.
  • Logiknya ialah jika kita boleh memantaunya lebih awal, maka kita akan berada dalam kedudukan yang lebih baik untuk bersiap sedia menghadapi banjir terburuk di pantai barat.
  • Perlu diingat semasa musim tengkujuh dengan hujan lebat yang kerap, banjir – besar atau kecil – tidak dapat dielakkan.
  • Tetapi apa yang kita boleh lakukan adalah untuk mengurangkan kesan terburuk dan tragis banjir besar dengan persediaan awal.
  • Ini termasuk mendidik dan mengingatkan orang ramai supaya sentiasa berada dalam keadaan bersiap siaga dengan kerap memeriksa laporan Jabatan Kaji Cuaca, dan memahami perkara yang boleh dan tidak boleh dilakukan dalam situasi hujan lebat berterusan yang berlaku selama berjam-jam, antara lain.
  • Selain itu, fenomena perubahan iklim perlu diambil kira yang telah menyebabkan kejadian cuaca ekstrem berlaku.
  • Satu-satunya perbezaan yang diperkenalkan perubahan iklim kepada situasi banjir ialah peningkatan kekerapan hujan dan ketidaktentuan bila berlakunya banjir sejak beberapa dekad lalu.
  • Air (hujan) bukan musuh kita; ia adalah sahabat kita yang dihantar Allah (atau Alam Semulajadi bagi mereka yang tidak percaya kewujudan Tuhan) sebagai rahmat untuk kelangsungan hidup spesies manusia.
  • Dan perubahan iklim yang telah menjadi sembang dunia selama beberapa dekad (bukan sekadar sembang mingguan dalam Jom Sembang!) itu sendiri bukanlah hasil kerja air yang merosakkan, tetapi perbuatan rosak berterusan manusia ke atas Alam Semulajadi melalui pembalakan yang tiada hentinya dan pembakaran bahan bakar fosil, semuanya atas nama kemajuan dan pembangunan untuk manusia.
  • Sudah tentu kita memerlukan kemajuan dan pembangunan yang membezakan kita daripada spesies haiwan tetapi itu tidak bermakna kita perlu mencapainya dengan mengorbankan tempat tinggal yang kita diami.
  • Oleh itu, adalah sangat tepat apabila Al-Quran berkata: “Telah timbul bencana (kerosakan, kebejatan) di darat dan di laut disebabkan perbuatan tangan manusia, lalu Allah merasakan kepada mereka sebahagian dari apa yang mereka kerjakan, agar mereka kembali (ke jalan yang benar)”. Ar-Rum (30): 41.
  • Dan jalan benar yang disebut al-Quran ialah pembangunan mampan (sustainable development) – satu kemajuan yang selaras dengan bukan sahaja kesejahteraan material kita tetapi juga secara holistik yang mengambil kira aspek pembangunan bukan material seperti flora dan fauna yang berkembang pesat, kesejahteraan emosi dalam mempunyai kesihatan fizikal dan mental yang baik, kesejahteraan rohani, dsb.
  • Berbalik kepada isu perubahan iklim, kebanyakan orang masih bingung mengapa perubahan iklim menjadi punca hujan yang kerap dan tidak dapat diramalkan, dengan beberapa pakar masih dalam keadaan penafian.
  • Perubahan iklim sebenarnya bukanlah sains roket dan ia amat mudah untuk digarap. Tindakan pemusnahan dalam bentuk pembalakan tanpa henti, penebangan hutan secara besar-besaran dan pembakaran bahan bakar fosil telah mengakibatkan peningkatan berlebihan dalam pelepasan gas rumah hijau, yang seterusnya menyebabkan pemanasan global.
  • Apabila suhu meningkat, udara mempunyai lebih keupayaan untuk menyedut lebih banyak lembapan. Kelembapan ini kemudiannya akan turun sebagai hujan.
  • Apabila atmosfera menyedut lebih banyak air (kira-kira 7% lebih banyak air untuk setiap kenaikan suhu 1° Celsius), hujan lebat lebih berkemungkinan berlaku di kawasan pantai, dan kemarau teruk di tengah-tengah benua.
  • Inilah sebab mengapa di satu negara, banjir boleh berlaku di satu wilayah dan kebakaran hutan di wilayah lain pada masa yang sama.
  • Ini juga sebab mengapa banjir terburuk baru-baru ini berlaku di Baling di luar musim tengkujuh, lantas menonjolkan sifat perubahan iklim yang tidak menentu dan sukar diramalkan.
  • Dalam banjir terburuk yang berlaku tahun lalu di Selangor, bot kelihatan kekurangan bekalan menyebabkan ramai terperangkap di rumah mereka di atas bumbung.
  • Malah, seruan mangsa yang terperangkap di rumah supaya bot dikerahkan untuk membantu memindahkan mereka ke pusat pemindahan banjir terdekat kedengaran di televisyen nasional.
  • Namun, beberapa hari selepas banjir, terdapat beberapa pemilik bot yang mengiklankan di media sosial untuk secara sukarela membantu memindahkan mereka yang tinggal di kawasan yang belum surut banjir ke kawasan yang lebih selamat atau di pusat pemindahan.
  • Ini menunjukkan bukan masalah kekurangan bot tetapi pengerahan pemilik bot untuk menyertai misi kemanusiaan membantu mereka yang terperangkap di rumah mereka untuk dibawa ke kawasan yang lebih selamat.
  • Apa yang boleh dilakukan ialah pihak berkuasa yang berkaitan di setiap negeri berusaha mendapatkan pangkalan data pemilik bot di negeri mereka yang membolehkan pemilik bot dikerahkan secara sukarela untuk misi mencari dan menyelamat semasa banjir terburuk bagi membantu mangsa yang terperangkap di rumah mereka atau mana-mana bangunan.
  • Sebenarnya pada kali ini, kerajaan telah melakukan kerja yang amat baik dengan menyediakan sejumlah 79,549 kakitangan agensi penyelamat untuk dikerahkan bersama aset mereka berjumlah 22,622 sekiranya banjir terburuk berlaku.
  • Aset tersebut terdiri daripada bot, treler bot dan jet ski.
  • Tetapi adalah wajar juga untuk mengerahkan pemilik bot dalam hal ini supaya setiap Keluarga Malaysia mempunyai kepentingan dalam usaha mencari dan menyelamat.
  • Apa yang penting di sini ialah semua usaha ini perlu diselaraskan dengan cara yang berkesan dan cekap.
  • Pihak berkuasa berkenaan juga boleh mula mengenal pasti tanah terbiar di kawasan yang lebih tinggi berhampiran kawasan mudah banjir untuk menjadikannya tempat letak kenderaan bagi mereka yang berada di jalan raya pada awal banjir besar untuk meletakkan kenderaan mereka.
  • Ini akan mengurangkan kos kerosakan kenderaan yang biasa berlaku semasa banjir.
  • Berikut ialah garis masa mengenai usaha persiapan awal yang diumumkan oleh kerajaan dalam susunan kronologi bermula September lalu:
  • Pada 12 Sep, Perdana Menteri Datuk Seri Ismail Sabri Yaakop mengumumkan langkah awal untuk menangani banjir akhir tahun, selepas mempengerusikan mesyuarat Jawatankuasa Pengurusan Bencana Pusat, yang membincangkan persiapan menghadapi banjir dari November hingga Mac.
  • Ini, katanya, termasuk mengarahkan Kementerian Pendidikan mengubah asrama sekolah berasrama penuh yang tidak digunakan lagi menjadi pusat pemindahan mangsa banjir terutamanya warga emas, wanita dan kanak-kanak.
  • Tambahnya, Jabatan Kebajikan Masyarakat telah mengaktifkan 6,010 pusat pemindahan yang boleh menempatkan 1,620,855 orang.
  • Seramai 79,549 kakitangan agensi penyelamat telah dikerahkan bersama aset mereka berjumlah 22,622 sekiranya banjir terburuk berlaku.
  • Aset tersebut terdiri daripada bot, treler bot dan jet ski.
  • “Kami bersetuju untuk mengaktifkan jawatankuasa pengurusan bencana daerah, yang dipengerusikan oleh pegawai daerah, dan memperkasakan mereka di kawasan yang sering dilanda banjir.
  • “Mereka mempunyai peranan penting dalam menjalankan kerja menyelamat dan menghantar bantuan ke kawasan banjir, manakala Agensi Pengurusan Bencana Negara (Nadma) dan jawatankuasa Pengurusan Bencana negeri menyelaraskan usaha di peringkat persekutuan dan negeri.”
  • Ismail Sabri berkata kerajaan memperuntukkan RM2.59 juta untuk menaik taraf kemudahan dan infrastruktur di pusat pemindahan, seperti bilik mandi dan tandas.
  • “Jabatan Kebajikan Masyarakat perlu menyediakan makanan untuk 24 jam pertama dan keperluan untuk bayi dan warga emas seperti lampin pakai buang.
  • “Nadma telah mengagihkan 59,350 kit makanan dan 127,272 khemah. Jawatankuasa Pengurusan Bencana negeri dan daerah perlu bersiap sedia awal supaya bantuan dapat disalurkan ke semua lokasi terutama jika jalan raya tidak boleh digunakan ketika banjir.
  • “Jawatankuasa ini juga harus memastikan sistem amaran awal (EWS) berfungsi.
  • “Bunyi siren harus dibezakan daripada siren ambulans dan polis. Pihak berkuasa akan membuat pengumuman mengenai pemindahan melalui pembesar suara.”
  • Ismail Sabri menggesa orang ramai yang tinggal di kawasan rendah supaya peka dengan amaran awal dan berpindah dari rumah sebaik sahaja pihak berkuasa memaklumkan mereka.
  • Pada 7 Sep lalu, Jabatan Bomba dan Penyelamat melaporkan terdapat 73 lokasi berbahaya di seluruh negara yang berisiko dilanda lonjakan air dengan jumlah tertinggi sebanyak 20 di Kedah, diikuti Selangor (17 kawasan), Terengganu (sembilan lokasi), Perak dan Johor (masing-masing enam), Kelantan (lima), Pahang (empat), Sabah dan Sarawak (masing-masing dua), Perlis dan Negeri Sembilan (masing-masing satu).
  • Pada 9 Ogos, Ketua Pengarah (KP) Jabatan Perhutanan, Datuk Indera Mohd Ridza Awang mengumumkan jabatan itu akan memasang EWS di 20 taman eko hutan yang berisiko berlaku tanah runtuh dan lonjakan air.
  • Sistem ini akan dipasang di lokasi strategik dan akan mengeluarkan siren amaran apabila kejadian sebegitu berlaku untuk memberi amaran kepada pengunjung supaya keluar dari kawasan berisiko tinggi itu, lantas meningkatkan peluang mereka untuk terus hidup.
  • Pada 11 Jun, KP Jabatan Mineral dan Geosains Malaysia (JMG), Hisamuddin Termidi memaklumkan EWS untuk mengesan bencana geologi, terutamanya aliran serpihan, yang dibangunkan oleh JMG dengan kerjasama Universiti Teknologi Malaysia telah dipasang di Hutan Lipur Titi Hayun untuk menyediakan amaran awal sekiranya berlaku fenomena lonjakan air di kawasan tersebut.
  • Pada Mac lalu, Menteri Alam Sekitar dan Air, Datuk Seri Tuan Ibrahim Tuan Mat memaklumkan Jabatan Pengairan dan Saliran (JPS) telah melaksanakan program ramalan dan amaran banjir yang bertujuan memberi amaran awal kepada agensi yang bertanggungjawab dalam pengurusan bencana dan orang ramai.
  • Siren akan dibunyikan apabila paras air melebihi nilai ambang tertentu untuk memberi amaran awal kepada penduduk setempat dengan memberi ramalan banjir seawal tujuh hari, dan amaran seawal dua hari untuk lokasi yang dijangka banjir.
  • Pada 20 Jan lepas, Ketua Polis Shah Alam Asisten Komisioner Baharudin Mat Taib menasihatkan orang ramai supaya menjaga diri dan keluarga serta sentiasa bersiap siaga menghadapi sebarang kemungkinan akibat banjir.
  • “Kami juga memerlukan kerjasama orang ramai untuk menyalurkan maklumat berkaitan banjir atau penemuan mangsa lemas kepada kami,” tambahnya.
  • Bilik gerakan ibu pejabat daerah Shah Alam telah menyediakan nombor telefon talian tetap di 03-5520 2000 atau 03-5520 2022, untuk orang ramai menghubungi dengan maklumat tersebut.
  • Pada 3 Jan, PM Ismail berkata kerajaan bercadang menambah stesen siren yang turut dilengkapi dengan hebahan awam di kawasan banjir bagi memberi amaran kepada penduduk dan juga mengarahkan mereka berpindah.
  • Ini adalah sebahagian cadangan penambahbaikan yang dibincangkan dalam mesyuarat khas Pasukan Petugas Pengurusan Bencana Banjir Monsun Timur Laut yang dipengerusikannya.
  • Cadangan penambahbaikan juga termasuk mempunyai Sistem Amaran Siren Banjir Berpusat yang diselaraskan JPS; kamera litar (CCTV) di stesen pemantauan aras sungai bagi membolehkan penduduk bersiap sedia untuk berpindah sekiranya air sungai mencapai paras bahaya; dan juga Ramalan Cuaca Berangka.
  • Ismail Sabri berkata bagi meningkatkan perlindungan bagi infrastruktur perparitan dan pantai, Kementerian Alam Sekitar dan Air (Kasa) mencadangkan peningkatan purata selang berulang (ARI) daripada 100 tahun kepada 200 tahun.
  • Dengan pembubaran Parlimen pada 10 Okt, kerajaan PN yang diterajui Perdana Menteri Umno, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakup menjadi kerajaan sementara sehingga kerajaan baharu dibentuk selepas PRU15.
  • Akan ada had ke atas kuasa eksekutif yang peranannya terbatas kepada pentadbiran asas untuk memastikan kelancaran urusan kerajaan dalam tempoh ini.
  • PM dan ahli Kabinet tidak seharusnya dibenarkan membuat keputusan dasar utama, membuat pelantikan ke jawatan penting atau membuat kontrak atau komitmen yang mempunyai kesan besar.
  • Kerajaan sementara tidak dibenarkan menggunakan dana dan jentera kerajaan untuk iklan politik sepanjang tempoh berkempen dalam pilihan raya umum.
  • Kerajaan boleh berjalan dengan sokongan dan bantuan penjawat awam di bawah Ketua Setiausaha Negara.
  • Pada hari-hari mendatang, Suruhanjaya Pilihan Raya akan mengumumkan tarikh Hari Penamaan Calon, tempoh berkempen dan Hari Mengundi.
  • Sebaik sahaja ini diumumkan, rentak kegiatan akan meningkat apabila parti politik/gabungan dijangka mengumumkan calon mereka di kawasan pilihan raya masing-masing.
  • Memandangkan tiada satu parti pun di Malaysia yang pernah memerintah negara, pemenang PRU 15 dijangka terdiri daripada salah sebuah gabungan berikut: Barisan Nasional (BN) yang diterajui Umno, Perikatan Nasional (PN) yang diterajui Bersatu dan Pakatan Harapan (PH) diterajui PKR.
  • Walaupun masih awal, kebanyakan penganalisis pada ketika ini berkata BN mempunyai kelebihan untuk menang.
  • Tetapi semua sebulat suara bahawa mana-mana gabungan yang menang, ia akan mendapat majoriti yang tipis.
  • Memandangkan PRU15 akan berlangsung pada musim tengkujuh, peratusan rakyat yang keluar mengundi dijangka lebih rendah berbanding PRU-PRU sebelum ini, yang dirasai pembangkang sebagai merugikan mereka.
  • Namun beberapa penganalisis mengatakan setelah mengalami ketidakstabilan politik dan ekonomi dengan kerajaan yang tidak menikmati majoriti kukuh sejak empat tahun lalu, rakyat akan sangat berazam untuk keluar mengundi walaupun musim tengkujuh kerana mahu bersuara dalam pemilihan kerajaan yang kukuh dan stabil.

Pakar cuaca meramalkan Malaysia akan menghadapi banjir paling teruk tahun ini semasa kemuncak musim Monsun Timur Laut dari November hingga Januari, yang mungkin lebih teruk daripada banjir terburuk tahun lepas.

Tetapi terlebih dahulu, kita imbas semula punca banjir terburuk di Selangor tahun lepas oleh para pakar klimatologi terutamanya Prof Dr Fredolin Tangang dari Universiti Kebangsaan Malaysia.

Lekukan tropika (tropical depression) pertama kali dikesan di Sarawak dan Laut China Selatan pada 15 Disember 2021 sebelum ia bergerak ke arah barat ke semenanjung Malaysia.

Lekukan tropika terbentuk oleh udara yang bergerak ke arah kawasan yang lebih rendah, meresap naik ke udara dan menghasilkan ribut petir dengan angin kencang, menyebabkan banjir. Apabila ia bergerak di darat, tenaganya sepatutnya menjadi semakin lemah.

Namun, lekukan tropika yang telah menyebabkan banjir di negeri timur Terengganu, Kelantan dan Pahang pada 16-17 Dis, bukannya mula pudar, sebaliknya saki-bakinya yang dikatakan lemah mengumpulkan kekuatan dan meneruskan pergerakannya ke pedalaman menuju Selat Melaka.

Ini mencetuskan hujan lebat berterusan di pantai barat, mengakibatkan banjir terburuk di Selangor pada hujung minggu 18 dan 19 Disember.

Pengajaran yang diperoleh ketika itu ialah kita tidak boleh lagi menganggap musim tengkujuh pada Oktober hingga Mac akan menyebabkan banjir besar hanya di negeri-negeri pantai timur sahaja, seperti yang dapat dilihat pada tahun lepas ia juga berlaku di negeri-negeri pantai barat Selangor, Kuala Lumpur dan Negeri Sembilan.

Juga apabila sisa-sisa lekukan tropika menjadi kuat ketika ia mengembara ke pedalaman dan bukannya menjadi lemah pudar, ini memberikan unsur yang tidak dijangka, apabila isipadu hujan di Selangor pada hari itu dalam masa 24 jam sama dengan isipadu hujan dalam sebulan.

Ramai yang berasa kagum penumpuan lembapan di Terengganu, Kelantan dan Pahang yang menyebabkan banjir di sana yang disebabkan oleh lekukan tropika yang dikaitkan dengan sistem tekanan rendah yang muncul di Sarawak dan Laut China Selatan tidak hilang pudar seperti biasa.

Sebaliknya, sisa-sisa lekukan tropika terus mendapat kekuatan apabila ia bergerak ke pedalaman ke pantai barat dan berlegar di atas Selat Melaka.

Perumpamaannya adalah bagai seorang pesakit yang di ambang maut secara tiba-tiba menjadi bertenaga dan bangun dari katil ICU dengan kekuatan yang sangat menakjubkan.

Mungkinkah ini hasil kerja perubahan iklim? Jawapannya tidak begitu mudah, kata Prof Fredolin ketika itu, kerana ia memerlukan kajian terperinci lanjut dengan simulasi komputer.

Walaupun begitu, beliau berkata masih boleh disimpulkan bahawa perubahan iklim telah dikaitkan dengan hampir semua cuaca ekstrem dalam dua hingga tiga dekad yang lalu.

Setahun kemudian sekarang ini, Editor anda berharap jawapan kepada soalan yang menarik ini telah ditemui oleh para pakar, yang kemudiannya akan banyak membantu dalam mengurangkan kesan bahaya banjir terburuk yang disebabkan oleh hujan lebat seperti ini.

Dan sekiranya jawapannya masih belum ditemui, berdasarkan pepatah bahawa mengetahui masalah sudah separuh penyelesaiannya, para pakar cuaca di Malaysia harus meninjau situasi di mana lekukan tropika selepas memunggah penumpuan lembapannya tiba-tiba menjadi berdaya tenaga dan bukannya pudar tenaga.

Ini memerlukan pemantauan lanjut ke atas lekukan tropika yang dijangkakan “kehabisan daya tenaga” oleh pakar cuaca demi memastikan sama ada ia benar-benar kehabisan tenaga atau mula mengumpul kekuatan semula.

Bagaimana pemantauan ini boleh dilakukan, Editor anda tidak mempunyai jawapannya, kerana ia adalah untuk pakar cuaca memikirkan kaedah memantaunya.

Logiknya ialah jika kita boleh memantaunya lebih awal, maka kita akan berada dalam kedudukan yang lebih baik untuk bersiap sedia menghadapi banjir terburuk di pantai barat.

Perlu diingat semasa musim tengkujuh dengan hujan lebat yang kerap, banjir – besar atau kecil – tidak dapat dielakkan.

Tetapi apa yang kita boleh lakukan adalah untuk mengurangkan kesan terburuk dan tragis banjir besar dengan persediaan awal.

Ini termasuk mendidik dan mengingatkan orang ramai supaya sentiasa berada dalam keadaan bersiap siaga dengan kerap memeriksa laporan Jabatan Kaji Cuaca, dan memahami perkara yang boleh dan tidak boleh dilakukan dalam situasi hujan lebat berterusan yang berlaku selama berjam-jam, antara lain.

Selain itu, fenomena perubahan iklim perlu diambil kira yang telah menyebabkan kejadian cuaca ekstrem berlaku.

Satu-satunya perbezaan yang diperkenalkan perubahan iklim kepada situasi banjir ialah peningkatan kekerapan hujan dan ketidaktentuan bila berlakunya banjir sejak beberapa dekad lalu.

Air (hujan) bukan musuh kita; ia adalah sahabat kita yang dihantar Allah (atau Alam Semulajadi bagi mereka yang tidak percaya kewujudan Tuhan) sebagai rahmat untuk kelangsungan hidup spesies manusia.

Dan perubahan iklim yang telah menjadi sembang dunia selama beberapa dekad (bukan sekadar sembang mingguan dalam Jom Sembang!) itu sendiri bukanlah hasil kerja air yang merosakkan, tetapi perbuatan rosak berterusan manusia ke atas Alam Semulajadi melalui pembalakan yang tiada hentinya dan pembakaran bahan bakar fosil, semuanya atas nama kemajuan dan pembangunan untuk manusia.

Sudah tentu kita memerlukan kemajuan dan pembangunan yang membezakan kita daripada spesies haiwan tetapi itu tidak bermakna kita perlu mencapainya dengan mengorbankan tempat tinggal yang kita diami.

Oleh itu, adalah sangat tepat apabila Al-Quran berkata: “Telah timbul bencana (kerosakan, kebejatan) di darat dan di laut disebabkan perbuatan tangan manusia, lalu Allah merasakan kepada mereka sebahagian dari apa yang mereka kerjakan, agar mereka kembali (ke jalan yang benar)”. Ar-Rum (30): 41.

Dan jalan benar yang disebut al-Quran ialah pembangunan mampan (sustainable development) – satu kemajuan yang selaras dengan bukan sahaja kesejahteraan material kita tetapi juga secara holistik yang mengambil kira aspek pembangunan bukan material seperti flora dan fauna yang berkembang pesat, kesejahteraan emosi dalam mempunyai kesihatan fizikal dan mental yang baik, kesejahteraan rohani, dsb.

Berbalik kepada isu perubahan iklim, kebanyakan orang masih bingung mengapa perubahan iklim menjadi punca hujan yang kerap dan tidak dapat diramalkan, dengan beberapa pakar masih dalam keadaan penafian.

Perubahan iklim sebenarnya bukanlah sains roket dan ia amat mudah untuk digarap. Tindakan pemusnahan dalam bentuk pembalakan tanpa henti, penebangan hutan secara besar-besaran dan pembakaran bahan bakar fosil telah mengakibatkan peningkatan berlebihan dalam pelepasan gas rumah hijau, yang seterusnya menyebabkan pemanasan global.

Apabila suhu meningkat, udara mempunyai lebih keupayaan untuk menyedut lebih banyak lembapan. Kelembapan ini kemudiannya akan turun sebagai hujan.

Apabila atmosfera menyedut lebih banyak air (kira-kira 7% lebih banyak air untuk setiap kenaikan suhu 1° Celsius), hujan lebat lebih berkemungkinan berlaku di kawasan pantai, dan kemarau teruk di tengah-tengah benua.

Inilah sebab mengapa di satu negara, banjir boleh berlaku di satu wilayah dan kebakaran hutan di wilayah lain pada masa yang sama.

Ini juga sebab mengapa banjir terburuk baru-baru ini berlaku di Baling di luar musim tengkujuh, lantas menonjolkan sifat perubahan iklim yang tidak menentu dan sukar diramalkan.

Dalam banjir terburuk yang berlaku tahun lalu di Selangor, bot kelihatan kekurangan bekalan menyebabkan ramai terperangkap di rumah mereka di atas bumbung.

Malah, seruan mangsa yang terperangkap di rumah supaya bot dikerahkan untuk membantu memindahkan mereka ke pusat pemindahan banjir terdekat kedengaran di televisyen nasional.

Namun, beberapa hari selepas banjir, terdapat beberapa pemilik bot yang mengiklankan di media sosial untuk secara sukarela membantu memindahkan mereka yang tinggal di kawasan yang belum surut banjir ke kawasan yang lebih selamat atau di pusat pemindahan.

Ini menunjukkan bukan masalah kekurangan bot tetapi pengerahan pemilik bot untuk menyertai misi kemanusiaan membantu mereka yang terperangkap di rumah mereka untuk dibawa ke kawasan yang lebih selamat.

Apa yang boleh dilakukan ialah pihak berkuasa yang berkaitan di setiap negeri berusaha mendapatkan pangkalan data pemilik bot di negeri mereka yang membolehkan pemilik bot dikerahkan secara sukarela untuk misi mencari dan menyelamat semasa banjir terburuk bagi membantu mangsa yang terperangkap di rumah mereka atau mana-mana bangunan.

Sebenarnya pada kali ini, kerajaan telah melakukan kerja yang amat baik dengan menyediakan sejumlah 79,549 kakitangan agensi penyelamat untuk dikerahkan bersama aset mereka berjumlah 22,622 sekiranya banjir terburuk berlaku.

Aset tersebut terdiri daripada bot, treler bot dan jet ski.

Tetapi adalah wajar juga untuk mengerahkan pemilik bot dalam hal ini supaya setiap Keluarga Malaysia mempunyai kepentingan dalam usaha mencari dan menyelamat.

Apa yang penting di sini ialah semua usaha ini perlu diselaraskan dengan cara yang berkesan dan cekap.

Pihak berkuasa berkenaan juga boleh mula mengenal pasti tanah terbiar di kawasan yang lebih tinggi berhampiran kawasan mudah banjir untuk menjadikannya tempat letak kenderaan bagi mereka yang berada di jalan raya pada awal banjir besar untuk meletakkan kenderaan mereka.

Ini akan mengurangkan kos kerosakan kenderaan yang biasa berlaku semasa banjir.

Berikut ialah garis masa mengenai usaha persiapan awal yang diumumkan oleh kerajaan dalam susunan kronologi bermula September lalu:

Pada 12 Sep, Perdana Menteri Datuk Seri Ismail Sabri Yaakop mengumumkan langkah awal untuk menangani banjir akhir tahun, selepas mempengerusikan mesyuarat Jawatankuasa Pengurusan Bencana Pusat, yang membincangkan persiapan menghadapi banjir dari November hingga Mac.

Ini, katanya, termasuk mengarahkan Kementerian Pendidikan mengubah asrama sekolah berasrama penuh yang tidak digunakan lagi menjadi pusat pemindahan mangsa banjir terutamanya warga emas, wanita dan kanak-kanak.

Tambahnya, Jabatan Kebajikan Masyarakat telah mengaktifkan 6,010 pusat pemindahan yang boleh menempatkan 1,620,855 orang.

“Kami bersetuju untuk mengaktifkan jawatankuasa pengurusan bencana daerah, yang dipengerusikan oleh pegawai daerah, dan memperkasakan mereka di kawasan yang sering dilanda banjir.

“Mereka mempunyai peranan penting dalam menjalankan kerja menyelamat dan menghantar bantuan ke kawasan banjir, manakala Agensi Pengurusan Bencana Negara (Nadma) dan jawatankuasa Pengurusan Bencana negeri menyelaraskan usaha di peringkat persekutuan dan negeri.”

Ismail Sabri berkata kerajaan memperuntukkan RM2.59 juta untuk menaik taraf kemudahan dan infrastruktur di pusat pemindahan, seperti bilik mandi dan tandas.

“Jabatan Kebajikan Masyarakat perlu menyediakan makanan untuk 24 jam pertama dan keperluan untuk bayi dan warga emas seperti lampin pakai buang.

“Nadma telah mengagihkan 59,350 kit makanan dan 127,272 khemah. Jawatankuasa Pengurusan Bencana negeri dan daerah perlu bersiap sedia awal supaya bantuan dapat disalurkan ke semua lokasi terutama jika jalan raya tidak boleh digunakan ketika banjir.

“Jawatankuasa ini juga harus memastikan sistem amaran awal (EWS) berfungsi.

“Bunyi siren harus dibezakan daripada siren ambulans dan polis. Pihak berkuasa akan membuat pengumuman mengenai pemindahan melalui pembesar suara.”

Ismail Sabri menggesa orang ramai yang tinggal di kawasan rendah supaya peka dengan amaran awal dan berpindah dari rumah sebaik sahaja pihak berkuasa memaklumkan mereka.

Pada 7 Sep lalu, Jabatan Bomba dan Penyelamat melaporkan terdapat 73 lokasi berbahaya di seluruh negara yang berisiko dilanda lonjakan air dengan jumlah tertinggi sebanyak 20 di Kedah, diikuti Selangor (17 kawasan), Terengganu (sembilan lokasi), Perak dan Johor (masing-masing enam), Kelantan (lima), Pahang (empat), Sabah dan Sarawak (masing-masing dua), Perlis dan Negeri Sembilan (masing-masing satu).

Pada 9 Ogos, Ketua Pengarah (KP) Jabatan Perhutanan, Datuk Indera Mohd Ridza Awang mengumumkan jabatan itu akan memasang EWS di 20 taman eko hutan yang berisiko berlaku tanah runtuh dan lonjakan air.

Sistem ini akan dipasang di lokasi strategik dan akan mengeluarkan siren amaran apabila kejadian sebegitu berlaku untuk memberi amaran kepada pengunjung supaya keluar dari kawasan berisiko tinggi itu, lantas meningkatkan peluang mereka untuk terus hidup.

Pada 11 Jun, KP Jabatan Mineral dan Geosains Malaysia (JMG), Hisamuddin Termidi memaklumkan EWS untuk mengesan bencana geologi, terutamanya aliran serpihan, yang dibangunkan oleh JMG dengan kerjasama Universiti Teknologi Malaysia telah dipasang di Hutan Lipur Titi Hayun untuk menyediakan amaran awal sekiranya berlaku fenomena lonjakan air di kawasan tersebut.

Pada Mac lalu, Menteri Alam Sekitar dan Air, Datuk Seri Tuan Ibrahim Tuan Mat memaklumkan Jabatan Pengairan dan Saliran (JPS) telah melaksanakan program ramalan dan amaran banjir yang bertujuan memberi amaran awal kepada agensi yang bertanggungjawab dalam pengurusan bencana dan orang ramai.

Siren akan dibunyikan apabila paras air melebihi nilai ambang tertentu untuk memberi amaran awal kepada penduduk setempat dengan memberi ramalan banjir seawal tujuh hari, dan amaran seawal dua hari untuk lokasi yang dijangka banjir.

Pada 20 Jan lepas, Ketua Polis Shah Alam Asisten Komisioner Baharudin Mat Taib menasihatkan orang ramai supaya menjaga diri dan keluarga serta sentiasa bersiap siaga menghadapi sebarang kemungkinan akibat banjir.

“Kami juga memerlukan kerjasama orang ramai untuk menyalurkan maklumat berkaitan banjir atau penemuan mangsa lemas kepada kami,” tambahnya.

Bilik gerakan ibu pejabat daerah Shah Alam telah menyediakan nombor telefon talian tetap di 03-5520 2000 atau 03-5520 2022, untuk orang ramai menghubungi dengan maklumat tersebut.

Pada 3 Jan, PM Ismail berkata kerajaan bercadang menambah stesen siren yang turut dilengkapi dengan hebahan awam di kawasan banjir bagi memberi amaran kepada penduduk dan juga mengarahkan mereka berpindah.

Ini adalah sebahagian cadangan penambahbaikan yang dibincangkan dalam mesyuarat khas Pasukan Petugas Pengurusan Bencana Banjir Monsun Timur Laut yang dipengerusikannya.

Cadangan penambahbaikan juga termasuk mempunyai Sistem Amaran Siren Banjir Berpusat yang diselaraskan JPS; kamera litar (CCTV) di stesen pemantauan aras sungai bagi membolehkan penduduk bersiap sedia untuk berpindah sekiranya air sungai mencapai paras bahaya; dan juga Ramalan Cuaca Berangka.

Ismail Sabri berkata bagi meningkatkan perlindungan bagi infrastruktur perparitan dan pantai, Kementerian Alam Sekitar dan Air (Kasa) mencadangkan peningkatan purata selang berulang (ARI) daripada 100 tahun kepada 200 tahun.

ARI ialah satu cara untuk menerangkan betapa jarang sesuatu peristiwa itu, dengan membandingkan kekerapan, secara purata, peristiwa tertentu telah berlaku pada masa lalu – contohnya lebih daripada sekali setahun, lebih daripada sekali sedekad dan lebih daripada sekali dalam 30 tahun.

Selain itu, mesyuarat itu turut meneliti cadangan meningkatkan komunikasi, pendidikan dan kesedaran awam (Cepa) melalui simulasi banjir dan maklumat yang disebarkan oleh Kementerian Komunikasi dan Multimedia (KKMM).

“Kluster komunikasi strategik yang diterajui KKMM telah giat menyebarkan maklumat sejak awal monsun timur laut dan usaha juga telah dipergiatkan sejak gelombang kedua banjir diramalkan bagi memastikan penduduk dan negara secara keseluruhannya lebih bersedia dan setiap perkara  berkaitan dikawal dengan lebih baik,” katanya.

Ismail Sabri berkata komunikasi strategik melibatkan pengumuman amaran dan maklumat mengenai situasi semasa, bantuan kerajaan, isu berbangkit, usaha mengesan berita palsu dan pengeluaran penyangkalan berita palsu.

Beliau berkata bagi tujuan itu, platform yang digunakan ialah media massa, media sosial, saluran Jabatan Penerangan, serta melalui usaha turun ke padang, advokasi, penerbitan dan penglibatan.

Beliau menambah pelaksanaan semua inisiatif itu akan sentiasa dipantau oleh Pasukan Petugas bagi memastikan kesiapsiagaan dan mekanisme pengurusan bencana negara sentiasa dipertingkatkan dan pada tahap optimum.

Mengenai EWS, Majlis Perbandaran Johor baru-baru ini telah memperkenalkan satu inisiatif yang baik – EWS bergerak yang memberi amaran kepada penduduk berhampiran tentang bahaya banjir (lihat Video 1 dan Video 2).

Tetapi semua persiapan awal yang diumumkan oleh kerajaan ini akan menjadi sia-sia jika rakyat mengabaikannya.

Salam,

Jamari Mohtar

Editor, Jom Sembang!

%d bloggers like this: